Heel Nederland kijkt sterren vanuit Leiden

Vanavond om 21:25 uur op NPO 1: Heel Nederland kijkt sterren. Een reis door de ruimte, live vanuit de Oude Sterrewacht in Leiden.

Experts vertellen, kijkers vragen

De kosmos spreekt tot ieders verbeelding: Hoe is het allemaal begonnen en wanneer houdt het op? Is er buitenaards leven en maken we daar ooit contact mee? Hoe groot is het heelal nu eigenlijk? Vanuit de Oude Leidse Sterrewacht nemen Jeroen Latijnhouwers en Govert Schilling de kijker mee op een fascinerende ruimtemissie.

Jeroen Latijnhouwers (r) en Govert Schilling presenteren Heel Nederland kijkt sterren. Foto: Omroep Max

Ze behandelen uiteenlopende onderwerpen als zwarte gaten, lichtsnelheid en exoplaneten. In de uitzending geven ook experts van onder andere de Universiteit Leiden acte de présence. Zo vertelt Ewine van Dishoeck, hoogleraar sterrenkunde in Leiden, over chemie tussen de sterren. Kijkers kunnen live vragen stellen via de website van het programma en via Twitter: #HNKS.

Over de Oude Sterrewacht

De Oude Sterrewacht aan de Witte Singel werd in 1858 gebouwd op initiatief van de Leidse hoogleraar Astronomie Frederik Kaiser. Tot dan moesten de Leidse sterrenkundigen het doen met een observatiekoepel op het dak van het Academiegebouw.

Twee telescoopkoepels op de Oude Sterrewacht. Foto: Sandra Hopstaken

Gaande de jaren werd het complex steeds verder uitgebreid. Nadat de Leidse sterrenkundigen halverwege de jaren 70 van de vorige eeuw vertrokken, raakte de Sterrewacht in verval. Na een grondige restauratie is het gebouw sinds 2011 weer in zijn oude glorie te bewonderen. De vermolmde telescoopkoepels werden teruggebracht in originele staat en dit jaar leverde een succesvolle crowdfundingsactie zelfs een nieuwe zonnekijker op. De Oude Sterrewacht doet nu dienst als onderwijsgebouw, educatief centrum en expositieruimte.

Meer informatie over de uitzending

Zie ook