Rob de Wijk in Goedemorgen Nederland over de Nederlandse krijgsmacht

Rob de Wijk, hoogleraar International Relations, sprak in het ochtendprogramma Goedemorgen Nederland over het belang van een sterke Nederlandse krijgsmacht.

Op Prinsjesdag bood de minister van Financiën de Miljoenennota en Rijksbegroting aan de Tweede Kamer. Defensie is een belangrijk onderwerp voor dit kabinet. De komende jaren is er extra geld voor versterking van Defensie. Maar dit is lang niet genoeg, aldus verschillende experts.

De Wijk noemt de situatie rond defensie redelijk dramatisch. Er is een tekort aan materiaal en de personeelskosten zijn moeilijk te betalen. Hoe vinden we een antwoord op de veiligheidsvraagstukken waar Europa mee te maken heeft? De Wijk pleit in Goedemorgen Nederland voor een sterkere krijgsmacht.

Goedemorgen Nederland
Prof.dr. Rob de Wijk is te zien in Deel 3 vanaf 14:00 min.

Rob de Wijk

Rob de Wijk is hoogleraar International Relations aan de Universiteit Leiden en voorzitter van de Denktank Nationale Veiligheid. Hij is oprichter en directeur van het Haags Centrum voor Strategische Studies, en directeur van de The Hague Security Delta.

Masterclass Geopolitiek
In oktober geeft prof.dr. Rob de Wijk de masterclass Geopolitiek voor de Haagsche Nieuws Academie. De Wijk behandelt in de masterclass de internationale strijd om de macht. Over de plannen van Poetin, de opkomende Chinezen, de machtsstrijd in het Midden-Oosten en de vraag of het Westen in verval is. Geïnteresseerd?