Blik op de geboorte van sterrenstelsels - sterrenkundige Marijn Franx bij Spinoza te Paard

Met de nieuwste telescopen op aarde en in de ruimte kunnen astronomen sterrenstelsels zien op grote afstand. NWO-Spinozalaureaat Marijn Franx zal op 17 december bij Spinoza te Paard de meest recente ontdekkingen en inzichten van deze speurtocht tonen. Het licht van de sterrenstelsels die Franx bestudeert, is miljarden jaren onderweg geweest naar de aarde. Op deze manier kunnen we zien hoe het heelal veranderde sinds de oerknal.

Marijn Franx

Marijn Franx is ruimte-archeoloog. Met behulp van telescopen op de grond en in de ruimte speurt hij naar de meest verre sterrenstelsels. Franx en zijn onderzoeksgroep stelden in 2012 een beeld samen van sterrenstelsels van 13,2 miljard jaar oud. Dat is 500 miljoen jaar na de oerknal. Deze Extreme Deep Field-foto bestaat uit een combinatie van meer dan 2000 foto’s van een klein stukje heelal die gedurende 10 jaar tijd zijn genomen door de Hubble ruimtetelescoop. De foto bevat ongeveer 5500 stelsels, waaronder stelsels die dezelfde vorm hebben als ons eigen melkwegstelsel en het nabijgelegen Andromedastelsel.

Het verleden van het heelal ontrafelen

Bij Spinoza te Paard zal Franx laten zien hoe het verleden van het heelal ontrafeld kan worden, zowel met telescopen zoals de Hubble telescoop als met het blote oog. Marijn Franx is NWO-Spinozalaureaat en hoogleraar Astronomie aan de Universiteit Leiden. De NWO-Spinozapremie is de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

Spinoza te Paard

Onder het motto ‘Ongehoorde kennis’ verkennen wetenschappers in het Haagse poppodium Paard van Troje de grenzen van de wetenschap. Hun presentaties worden begeleid met muziek en passende beelden en het publiek wordt actief betrokken. Spinoza te Paard maakt informatie op ieder vlak, van alfa tot bèta, van medisch tot technisch, behapbaar voor iedereen. Topwetenschappers delen hun kennis met het publiek en stimuleren de bezoekers om mee te denken, te discussiëren en prangende vragen te stellen. De organisatie is in handen van NWO, samen met het Paard van Troje.

• Locatie: Paard van Troje, Prinsegracht 12, Den Haag
• Datum: 17 december 2013
• Tijd: 20.00 – 21.45 uur, zaal open 19.00 uur
• Prijs: € 7,00 (excl. servicekosten)
• Kaarten te bestellen bij Paard van Troje

Over de NWO-Spinozapremie

NWO kent de NWO-Spinozapremies jaarlijks toe aan in Nederland werkzame onderzoekers die internationaal tot de absolute top van de wetenschap behoren. Een NWO-Spinozapremie is zowel een eerbewijs, als een stimulans voor verder onderzoek. De Spinozapremie bestaat sinds 1995. NWO heeft de prijs in het leven geroepen om toponderzoek in Nederland te stimuleren.

Over NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) is met een budget van 625 miljoen euro per jaar een van de grootste wetenschapsfinanciers in Nederland. NWO stimuleert kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap door het beste onderzoek te selecteren en te financieren. NWO beheert onderzoeksinstituten van (inter)nationaal belang, geeft mede richting aan het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en brengt wetenschap en maatschappij bij elkaar. Onderzoeksvoorstellen worden beoordeeld en geselecteerd door vooraanstaande wetenschappers uit binnen- en buitenland. Dankzij financiering van NWO kunnen meer dan vijfduizend wetenschappers onderzoek doen.