Lezing

Lezing Ecocide in het Nederlandse strafrecht: een goed idee of terechte bezwaren?

• Lammert van Raan, Eva Floris
maandag 13 mei 2024
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Zaal
A1.44, Lorentzzaal

Op 13 mei om 19 uur in A144 KOG zal de indiener van het wetsvoorstel, Lammert van Raan, samen met onderzoeker milieustrafrecht Eva Floris van de UU een gastcollege geven over het wetsvoorstel voor ecocide in het Nederlandse strafrecht.

Met het wetsvoorstel wil Lammert van Raan ernstige en wijdverbreide, dan wel langdurige of onomkeerbare milieuschade die is aangericht, strafbaar stellen.

Op 2 april sprak de afdeling Advisering van de Raad van State haar advies uit omtrent dit wetsvoorstel. Volgens het advies past dit wetsvoorstel in een trend waarbij strafbaarstelling van milieuschade onder een speciaal daarvoor opgestelde wet(sartikel) steeds gangbaarder wordt. Aan het voorstel zoals het er nu staat kleven er echter wel enkele juridische obstakels, zoals onduidelijke begripsbepaling en reikwijdte. Hierover zal Eva Floris, alumna van de Universiteit Leiden en promovenda aan de Universiteit Utrecht, meer uitweiden.

Aanmelden via https://forms.office.com/e/fX4UKGvyXX