Congres/symposium | LDE event

Inter- en transdisciplinaire samenwerking tussen Universiteiten (e.o. onderwijs- en/of onderzoeksinstituten)

donderdag 14 maart 2024
Academiegebouw Universiteit Leiden
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

Meld je aan!

Registreer hier

Academici van Nederland, verenigt u!

Net als in de zorg vraagt ‘Den Haag’ het hoger onderwijs niet meer om elkaar te beconcurreren. Juist de samenwerking tussen Nederlandse Universiteiten op het gebied van onderwijs, onderzoek en valorisatie, wordt nu gepropageerd van het OCW Ministerie. Maar hoe dan? Daar biedt Den Haag geen blauwdruk voor en moeten academici dus zelf mee aan de slag.

Gelukkig biedt dit symposium georganiseerd door de Universiteit Leiden een podium voor best-practices en vooruitstrevende academici en beleidsmedewerkers die al over de grenzen van hun organisaties heen samenwerken (of dat willen doen).

Voor wie is dit samenwerking symposium?

• Academici verbonden aan één of meerdere Leiden-Delft-Erasmus (LDE) samenwerkingsprogramma’s
  • Academici die aan organisatie-overstijgend onderzoek of onderwijs (willen) doen.
  • Academici die actief (willen) samenwerken met andere publiek partijen

Wat gaan we doen?

We zullen ons eerst laten inspireren over samenwerking door sprekers en voorbeelden uit andere domeinen en praktijken. Hierna gaan we in interactieve sessies aan de slag om elkaar te leren kennen en behoeften en blokkades bij samenwerking in kaart te brengen. We sluiten dan plenair af waarna er ruimte om aansluitend verder te praten bij de netwerkborrel.

Wat is het programma?

Het programma van de middag ziet er als volgt uit:

14.30 - 15.00 Inloop en koffie Telders Auditorium
15.00 -15.45 Lezing Paul Wouters: Wat is het ritme van interdisciplinariteit?  (Vervangt Bas Haring)
15.45- 16.30 Sessie 1: Hoe om te gaan met meervoudig opdrachtgeverschap? (canceled)
15.45- 16.30 Sessie 2: Designing Collaboration Education (Engels)
15.45- 16.30 Sessie 3: Practicing Unusual Collaborations in research (Engels of Nederlands)
16:30-16:45 Korte plenaire afsluiting
17.15-18:00  Netwerkborrel

Dit symposium maakt deel uit van symposia drieluik gericht op het bevorderen van samenwerking en tegengaan van verkokering in het: onderwijs, onderzoek en publieke domein.