Congres/symposium

La Asociación de Hispanistas del Benelux (AHBx)

donderdag 2 november 2023 - zaterdag 4 november 2023
P.J. Veth
Nonnensteeg 1-3
2311 VJ Leiden

Het congres Transhispanismos: contactos y contagios vindt dit jaar plaats in Leiden. In dit congres draait draait om 'culturele vertaling'  of  'cultural contagion' in de ruimste zin van het woord. De aandacht gaat uit naar kruisbestuivingen tussen culturele fenomenen onderling die vanuit sociopolitiek, literair-artistiek of taalkundig perspectief worden bekeken.

Het Spaanstalige domein wordt benaderd als een constellatie zonder centrum waarin o.a. de Cariben, de Andes, de Cono-Sur, Mexico en Midden Amerika punten zijn in diverse verbindingen. Er zal over interculturaliteit nagedacht worden in relatie tot belonging, territorialiteit, identiteit en natiestaat. Ook zal er worden gesproken over dekoloniale uitdagingen.  Thema´s als vertalen, contact tussen talen, migratie, diaspora, crossing borders,  dwarsverbanden tussen transnationale bewegingen, archipeldenken,  en conceptualisering rond de notie van "trans" identiteiten zijn centrale thema´s.

Dit is het tiende congres van de Asociación de Hispanistas del Benelux (AHBx), een platform dat het contact tussen hispanisten in de Benelux beoogt te bevorderen en de zichtbaarheid van het onderzoek te vergroten. Het Congres wordt georganiseerd door Latijnsamerikanisten van LUCAS, de AHBx,  en wordt mogelijk gemaakt door LUCAS en het Leidse Universiteits Fonds. Het thema van het congres sluit naadloos aan bij de expertise die Leiden heeft in Latijns-Amerikaanse interculturaliteit en migratie.

Naast de Spinoza-lezing waarmee de Nicaraguaanse dichter en essayist Gioconda Belli op 1 november het congres opent, heeft het congres nog twee andere gerenommeerde sprekers. Op 2 november presenteert Prof. dr. Margarita Mateo Palmer (Universiteit van Havana) de conferentie “Nombrar las cosas: avatares transhispánicos en Cuba” en op 3 november hebben we het genoegen te luisteren naar Prof. dr. Sayak Valencia (Northern Border College, CONACYT Research Center) met haar conferentie “Verdaderamente radicales: las luchas transfeministas latinoamericanas frente al giro neoconservador anti-género y su convergencia con el movimiento trans-exclusionista.”

Margarita Mateo (Havana, Cuba, 1950) onderzoekt Caribische culturele verbindingen in het algemeen en Cubaanse literatuur en cultuur in het bijzonder (waaronder ook graffiti, tatoeages en muziek). Haar boek Ella escribía poscritica (1995) betekende een enorme vernieuwing in de Latijns-Amerikaanse cultuurstudies. Ook haar roman Desde los blanco madicomios (2008) ligt in het verlengde hiervan: Mateo heeft voor een eigen onderzoeksvorm of poscrítica gezorgd waarin literaire creatie en academische studie zich met elkaar verweven.

Het onderzoek van Sayak Valencia (Tijuana, Mexico, 1980) is te plaatsen binnen de culturele en politieke theorie, de Latijns-Amerikaanse context,  ‘Border Studies’  en het dekoloniale feminisme. In haar Gore Capitalism (2010) staat de Mexicaanse context en de necro- en narcopolitiek centraal om onze hedendaagse context te begrijpen. Haar transfeministische benadering in teksten als ‘Tijuana Cuir’ (2023) en Políticas Post-mortem y transfeminismos (2021) biedt niet alleen een conceptueel kader om het heden te begrijpen maar formuleert ook manieren van verzet. Ook Valencia experimenteert met de vorm van het schrijven: ze is zowel activist, dichter en performer als essayiste.

Wij nodigen alle geïnteresseerden van harte uit om de conferenties (in het Spaans) bij te wonen. Alle evenementen zijn open voor het publiek en voor sommige lezingen is voorafgaande registratie vereist via de volgende link: https://forms.gle/hSWfRqHzZzUzgKRC9

congresoAHBx@hum.leidenuniv.nl