Modern milieubeheer kan niet zonder archeozoölogie

dinsdag 7 november 2023
Serie
Archeologie 2023 – Leidse Stellingen
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 7 november: Dr. Laura Llorente (Engelstalig)

Stelling: Modern milieubeheer kan niet zonder archeozoölogie

Overbevissing, invasieve diersoorten, stijging van de watertemperatuur en stijging van de zeespiegel zijn een aantal van de meest kritische uitdagingen van de moderne wereld. Onze ecologische kennis is grotendeels gebaseerd op ecosystemen die al in verval zijn, terwijl de snelheid waarmee de verschuivingen plaatsvinden vraagt om reacties op basis van goed ondersteunde hypothesen en betrouwbare gegevens. Maar vanwege de beperkte tijdsdiepte van bestaande historische data hebben we die niet. Er zijn echter zaken die aanwijzingen kunnen geven: een lange-termijn perspectief op ecosystemen en menselijke interacties, bijvoorbeeld, en tegenreacties op ecologische uitdagingen uit het verleden. Dit kan helpen het ecologische behoud te verbeteren en menselijke duurzame praktijken te bevorderen.

Archeozoölogisch archief

In dit opzicht vormt het archeozoölogische archief een unieke bron die onschatbare basisgegevens kan genereren over zowel ecosystemen als het menselijk beheer. In haar lezing introduceert Laura Llorente Rodriguez een aantal intrigerende gegevens uit de archeozoölogie over de toestand van ecosystemen uit het verleden. Ze koppelt die aan menselijke activiteiten en bekijkt vervolgens hoe deze informatie kan worden gebruikt om huidige ecosystemen en potentiële duurzaamheid van menselijke activiteiten te beoordelen.

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meer informatie en inschrijving