Festival

3 October University
Steenschuur
Leiden

Ben jij benieuwd hoe een nieuw orgaan kan worden gemaakt uit stamcellen? Weet jij waar in de stad de verbindingen liggen met Afrika? Of wil je leren hoe een psychologisch onderzoek in zijn werk gaat? Ontdek dit en meer tijdens de 3 October University.

Dit jaar is de 3 October University in een nieuw jasje gegoten: op de Steenschuur, tegenover het Van der Werfpark, vind je een heuse WetenschapsWarenMarkt. De Universiteit Leiden organiseert dit wederom in samenwerking met LVVS Augustinus. Samen zorgen zij voor een markt vol met kraampjes met feitjes, wetenschappelijke spellen en interactieve rondleidingen.

Wandel met onze gidsen over het Rapenburg om meer te horen over het Afrikaanse verleden. Word zelf wetenschapper of proefpersoon in het Psychology Lab on Wheels. Of doe mee met NitroGenius, een spel om het stikstofprobleem op te lossen. Voor jong en oud is van alles te ontdekken en leren!

De 3 October University is geopend van 11 tot 13h op de Steenschuur. Iedereen is van harte welkom en toegang is gratis. Aanmelden is niet nodig.

Wandeling door Afrikaans Leiden

Tijdens deze wandeling komt een onverwachte kant van Leiden naar voren, verteld door professionele gidsen. Wie wist dat in 1742 een man uit Ghana in het Leidse Academiegebouw promoveerde op een boekje over slavernij? Of dat Nelson Mandela in 1999 in de Pieterskerk een eredoctoraat van de Leidse universiteit kreeg overhandigd? Dat (en meer) wordt tijdens deze wandeling getoond door medewerkers van het Afrika-Studiecentrum in Leiden. De wandeling duurt ongeveer een uur, en bestaat per groep uit maximaal 15 personen. Starttijden: 11:00, 11:30, 12:00, 12:30 uur. Startpunt: Nieuwsteegbrug

NitroGenius

Kun jij de stikstofcrisis oplossen? NitroGenius is een spel waarin elke speler een belanghebbende in de stikstofcrisis vertegenwoordigt: landbouw, industrie, overheid of de consument. Samen hebben jullie als doel de normen van de stikfstofwet te behalen in 2030: 74% van de beschermde Natura 2000 gebieden beschermen tegen stikstof. Spelers balanceren tussen hun eigen doelen en die van de natuur. Doe mee en ontdek hoe belangrijk samenwerken is bij de stikstofcrisis!

Psychologie Lab op Wielen

Doe mee met psychologische onderzoeken in dit rijdende lab: het Psychologie Lab op Wielen. Weet jij wat er met jouw lichaam gebeurt als je een connectie met iemand voelt? Ga je zweten of gaat je hartslag omhoog? Onderzoekers van het Instituut Psychologie zoeken het uit. Doe mee en ervaar hoe een echt psychologisch onderzoek eraan toe gaat

De Regeneratie Reis

Wist je dat een hagedis zijn staart kan laten vallen om een vijand af te leiden? Daarna kan hij zijn staart gewoon zelf weer aan laten groeien! Hij doet dit met behulp van stamcellen. In de biologie noemen we dit regeneratie.

Mensen kunnen helaas niet zomaar een nieuwe arm aan laten groeien, maar het concept kunnen we wel gebruiken om mensen beter te maken. Dat noemen we regeneratieve geneeskunde. Nieuwsgierig naar hoe dat werkt? Ga dan met ons mee op De Regeneratie Reis!