Congres/symposium

Het Europese antwoord op de Russische inval in Oekraïne: Internationale en Europese perspectieven

donderdag 22 juni 2023 - vrijdag 23 juni 2023
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Zaal
Cleveringazaal (C.1.31)

Dit evenement wordt georganiseerd door de European Society of International Law Interest Group 'EU as a Global Actor' met ondersteuning van de Universiteit Leiden (Europa Instituut, Europe Hub en Ukraine Hub), KU Leuven (Instituut voor Europees Recht en Reshuffle project) en The City Law School, City, University of London.

Thema

Sinds de inval van Rusland in Oekraïne in februari 2022 hebben de Europese Unie (EU) en haar lidstaten uiteenlopende juridische en politieke maatregelen genomen om Oekraïne te steunen in hun strijd. Dit omvatte politieke steun, financiële, militaire en humanitaire bijstand uit solidariteit met Oekraïne en de Oekraïense bevolking. Deze maatregelen hebben niet alleen invloed op de oorlog, maar roepen ook belangrijke vragen op over de rol van de EU in internationale betrekkingen en met betrekking tot EU-wetgeving, mensenrechtenwetgeving en verschillende takken van het internationaal publiekrecht.

Het doel van deze conferentie is om de juridische en politieke kwesties die samenhangen met deze EU-maatregelen te bespreken. In plaats van de onwettigheid van de Russische invasie te bespreken, zullen de panels zich richten op huidige en toekomstige ontwikkelingen, voornamelijk vanuit het perspectief van het internationaal recht, maar ook vanuit het perspectief van internationale betrekkingen en EU-studies. De conferentie brengt juridische en politieke experts uit de academische wereld en de praktijk samen om deze complexe vraagstukken te onderzoeken en te bespreken.

Meer informatie en aanmelden

Om je aan te melden voor deze conferentie en voor meer informatie over het programma, bezoek onze Engelstalige website.