Lezing

Politiek in de provincie en het waterschap

dinsdag 7 maart 2023
Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden
Zaal
5.A37
Binnema & Vollaard (red.), Provinciale politiek

Op 15 maart 2023 zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen. Maar waar stemmen we eigenlijk voor? In hoeverre wordt er politiek bedreven in dit middenbestuur? Speelt zich hier een belangenstrijd af? Of is er juist sprake van een gedepolitiseerde technocratie? Klinkt de stem van burgers door in de besluitvorming?

Hans Vollaard, universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit Utrecht, laat zijn licht schijnen over deze onbekende besturen. Vollaard redigeerde, samen met Harmen Binnema, twee bundels—Provinciale politiek: de provincies democratisch getoetst en Waterschappen: democratie in een onbekend bestuur—waarin voor het eerst grondig werd bestudeerd hoe de provincies en de waterschappen democratisch functioneren. Aan de hand van deze publicaties en met het oog op de actualiteit zal Vollaard schetsen wat er op het spel staat op 15 maart aanstaande.

Daarna is er alle ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over het politieke functioneren van deze bestuurslagen.

Deze bijeenkomst wordt georganiseerd door het Centrum voor Nederlandse Politiek en Bestuur en de Werkgroep Lokale Politiek van Universiteit Leiden.

Vollaard & Binnema (red.), Waterschappen