Cursus | Alumnidag

Alumnidag Public Affairs

vrijdag 10 februari 2023
Toelichting
Op 10 februari 2023 vindt er een alumnidag Public Affairs plaats bij Centre for Professional Learning. De alumnidag is een mooi moment om de leergang weer even in het klein te ervaren: ontmoet, verbind en leer met en van andere PA-professionals. Aanmelden via learning@fgga.leidenuniv.nl. Nog enkele plekken beschikbaar.
Schouwburgstraat
Schouwburgstraat 2
2511 VA Den Haag

Op vrijdagmiddag 10 februari vindt er sinds lange tijd weer een Alumnidag Public Affairs plaats van het Centre for Professional Learning (CPL). De alumnidag is een mooi moment om de leergang weer even in het klein te ervaren: ontmoet, verbind en leer met en van andere PA-professionals.

In het kort

13.00 uur  Inloop
13.30 uur
 Aftrap, Deelsessies & Best practices
14.30 uur
 Bevindingen bespreken (na korte pauze)
15.00 uur
 Panelgesprek
16.00 uur
 Netwerkborrel

Meld je aan*

Meld je aan via learning@fgga.leidenuniv.nl. Nog enkele plekken beschikbaar; Kosten: €15,- *PA-alumnus en introducee (verhoog dan het aantal kaartjes dat je bestelt naar 2 stuks). Er is ook een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor andere belangstellenden die werkzaam zijn in de PA.

Meer over het programma

Aftrap

Het programma begint om 13.30 uur met een aftrap door de huidige programmaleider Carola Schoor en hoogleraar aan het instituut Bestuurskunde Caelesta Braun

Deelsessies & best practices

Daarna verdelen we ons over cd deelsessies:

Deelsessie 1: Een lobby kan niet transparant genoeg zijn - met Caelesta Braun. We gaan in op de vraag hoe je een integere lobby opzet. De nieuwste inzichten uit de wetenschap worden getoetst aan ervaringen uit de praktijk. Vanuit de praktijk zal lobbyist en alumnus Jelmer Sturm zijn input geven, waarna alle aanwezigen in gesprek gaan over de impact van het onderwerp op de dagelijkse praktijk. Caelesta Braun hield afgelopen najaar haar oratie getiteld Ongekende Belangen. Over maatschappelijke democratie en bestuurlijke responsiviteit, waarin ze o.a. de (on)toegankelijkheid van diverse maatschappelijke groepen tot publieke besluitvorming besprak. Ze schreef onlangs samen met dr. Bert Fraussen een afwegingskader voor legitieme belangenvertegenwoordiging voor het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Deelsessie 2: Leren van de EU? - met Mendeltje van Keulen
Hoewel in Brussel de lobby strakker is gereguleerd dan in Nederland, gaat het soms behoorlijk mis, getuige de recente corruptieaffaire in het Europees Parlement. Wat kunnen we leren van de manier waarop in de EU de lobby is geregeld?  In deze deelsessie discussieert Mendeltje van Keulen met de deelnemers over de puzzel hoe je je lobby voor Europese dossiers kan organiseren – zodat dit effectief is maar ook op een maatschappelijk verantwoorde manier gebeurt. Mendeltje van Keulen is lector aan de Haagse Hogeschool op het thema Europa. Ze is onder meer auteur van Het retourtje Brussel.

Deelsessie 3: Integer Netwerken - met Miriam Notten
Netwerken is cruciaal in het Public Affairs-vak. De meeste collega’s gaat dit goed af en vinden het ook leuk. Toch is het belangrijk even stil te staan bij hoe je te werk gaat.  Want netwerken is niet alleen leuk en nuttig, het sluit ook mensen uit – namelijk iedereen die je niet kent. Hierdoor kleven er ook minder leuke connotaties aan het woord, zoals vriendjespolitiek. Hoe vermijd je de gevaren van netwerkcorruptie? Netwerkdeskundige Miriam Notten van LaRed gaat daar in een deelsessie met de deelnemers mee aan de slag.

Deelsessie 4: Lobbyen tussen overheid en politiek – met Mariëlle van Oort
Voor wie werk je eigenlijk als lobbyist bij een overheid, zoals een gemeente of een provincie? Voor de politieke bestuurder of voor de overheidsorganisatie? En wat doe je als je ziet dat de belangen van beide partijen niet altijd parallel lopen? Mariëlle van Oort discussieert met politieke vertegenwoordigers en ambtenaar-lobbyisten. Hoever ga je mee? En hoe geef je weerwoord? Mariëlle van Oort is directeur van de PA-academie en organiseert samen met CPL de leergang Public Affairs next level.

Bevindingen

Om 14.30 uur treffen we elkaar weer plenair en brengen de deelsessies verslag uit van hun bevindingen als aftrap voor een panelgesprek tussen Cora van Nieuwenhuizen en Caelesta Braun.

Panelgesprek

Om 15.00 uur begint het panelgesprek tussen Cora van Nieuwenhuizen en Caelesta Braun die met elkaar in discussie gaan over de rol van belangenbehartiging in het openbaar bestuur. Ze gaan in op kwesties als: Waarom is lobby een essentieel onderdeel van de democratie? En hoe zorg je ervoor dat alle belangen door de politiek gehoord worden?

Netwerkborrel

Ter afsluiting is er om 16.00 uur een uitgebreide netwerkborrel waar ruimte wordt geboden om na te praten, herinneringen op te halen en ervaringen te delen onder het genot van een drankje.

Vragen en aanmelding

Heb je een vraag of wil je je nog aanmelden? Mail naar learning@fgga.leidenuniv.nl. Nog enkele plekken beschikbaar.

Voor wie?

Alle alumni die ooit hebben deelgenomen aan het Public Affairs programma van het CPL zijn van harte uitgenodigd met introducee. Geïnteresseerd maar geen alumnus? Als je werkzaam bent in de Public Affairs ben je van harte welkom. Meld je snel aan, het aantal plaatsen is beperkt!