Machtige Microscopie

zaterdag 22 oktober 2022 - maandag 24 oktober 2022
Rijksmuseum Boerhaave
Drie dagen in de herfstvakantie volledig in het teken van microscopie! Rijksmuseum Boerhaave, IBL (Institute of Biology) en het MARBLES project slaan de handen ineen om je helemaal onder te dompelen in de wereld van het hele kleine.

Eerst kan je een replica van één van de allereerste microscopen gebruiken, een van Leeuwenhoek microscoop, lukt het je om iets door het hele kleine lensje te zien? Daar begon het ooit… kijk daarna door een actuele microscoop en zie hoe ver we gekomen zijn! Met onze digitale microscopen tel je insecten-haartjes, zie je live hoe zweet op je huid geproduceerd wordt en verdampt, en inspecteer je vlindervleugels. Vergeet niet om dingen vanuit huis mee te nemen om te onderzoeken.

Nu je weet waar we vandaan gekomen zijn, kunnen we kijken naar de zoektochten die we nu aan het ondernemen zijn met behulp van microscopie. We geven je uitleg over het bijzondere MARBLES project. Onderzoekers gaan héél diep in de zee -tussen de vissen, algen en sponzen- op zoek naar nuttige microben. Dat zijn organismen die je alleen maar met een microscoop kan zien. En met die microben kunnen ze ontzettend belangrijke dingen doen, zoals het ontwikkelen van nieuwe medicijnen en manieren om landbouw te verbeteren.

Als je meer wilt weten over de bacteriële wereld en hoe wetenschappers de geheimen van moeder natuur proberen te onthullen en vervolgens toe te passen voor de gezondheid van mens, dier en plant, kom dan bij ons langs!

Wat is er te doen?

• De wereld van héél dichtbij; vergelijk een van leeuwenhoek microscoop met wat we nu kunnen en bekijk alles wat je maar wil!
  • Microscopie quiz; test je kennis! Voor kinderen vanaf 7 jaar oud. De quiz wordt gedaan om 11.00, 12.00 en 13.00 uur en duurt ongeveer 30 minuten.
  • Bekijk echte zee-microben met een echte microscoop! MARBLES neemt allerlei organismes mee uit hun lab; bekijk ze zelf en leer waarom ze zo belangrijk zijn.
  • Hoe goed maak jij je handen schoon? Op een agar plaatje kan je bacteriën heel snel laten groeien. Wat groeit er allemaal op jouw handen en hoe goed kan jij je handen eigenlijk wassen? Label je plaatjes voor -en na het handen wassen en zie thuis na een paar dagen al het verschil.

Praktische zaken

Voor wie: Voor kinderen vanaf 4 jaar met ouders/verzorgers, de quiz is leuk voor kinderen vanaf 7 jaar oud. Behalve de quiz is elk onderdeel ook geschikt voor Engelstalige bezoekers.

Wanneer: 22 t/m 24 oktober van 10.30 tot 16.30 uur

Aanmelden is niet nodig, je kan aanschuiven als er plek is. Dit evenement is gratis bij een geldig entreebewijs