Congres/symposium

Practitioner’s workshop ‘Bouwen aan het bestel’

vrijdag 3 juni 2022
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Voor geïnteresseerde wetenschappers en practitioners

In het kader van Leiden European City of Science 2022 organiseert het Instituut Politieke Wetenschap i.s.m. het Centrum voor Nederlandse Politiek en Bestuur op vrijdag 3 juni een bijeenkomst over de toekomst van ons politieke bestel: ‘Bouwen aan het bestel’.

Drie en een half jaar na de presentatie van het rapport van de Staatscommissie Parlementair Stelsel kijken we wat er (niet) is gedaan met de aanbevelingen van die commissie en of veranderingen in politiek en samenleving nopen tot andere wijzigingen in ons politieke bestel. Was de oorspronkelijke diagnose overtuigend en is die dat nog steeds, wat waren door de commissie gesuggereerde oplossingen van geïdentificeerde problemen en wat is daarmee gedaan door het kabinet?

De bijeenkomst is gericht op de uitwisseling tussen wetenschappers en degenen die in de politiek-bestuurlijke praktijk werken, inclusief het maatschappelijk middenveld.

• 12.30-13.30 Inloop met lunchmogelijkheid

• 13.30-14.15 Plenaire opening door dagvoorzitter Tom Louwerse,
    Inleiding Ruud Koole, emeritus hoogleraar Nederlandse Politiek & voormalig lid van de Staatscommissie

• 14.15-15.30 Deelname aan een van de volgende deelsessies:

• Naar een nieuw kiesstelsel?
      • Inleiders: Simon Otjes (Universiteit Leiden) & Devika Partiman (Stem op een vrouw)
      • Moderator: Maartje Janse (Universiteit Leiden)

• Constitutioneel hof
      • Inleiders: Aalt Willem Heringa (Universiteit Maastricht) & Meine Henk Klijnsma (oud-secretaris Staatscommissie Parlementair Stelsel)
      • Moderator: Paul Nieuwenburg (Universiteit Leiden)

• Correctief referendum
      • Inleiders: Tom van der Meer (Universiteit van Amsterdam) & Ronald van Raak (oud-Tweede Kamerlid, Erasmus Universiteit)
      • Moderator: Joop van Holsteyn (Universiteit Leiden)

• Naar een wet op de politieke partijen?
      • Inleiders: Bastiaan Rijpkema (Universiteit Leiden) & Kars Veling (oud-voorzitter Evaluatie- en Adviescommissie Wet financiering politieke partijen)
      • Moderator: Anchrit Wille (Universiteit Leiden)

• 15.30-16.00 Pauze

• 16.00-17.00 Plenaire rapportage van de werkgroepen en discussie over de toekomst van het politiek-bestuurlijke bestel

• 17.00-18.00 Borrel in de Faculty Club

Aanmelden

Deelname is kosteloos en staat open voor geïnteresseerde wetenschappers en practitioners die zich bezighouden met het thema bestuurlijke vernieuwing.

Registratie kan via deze link, waarbij we verzoeken een 1e en 2e keus voor een deelsessie aan te geven (voor 25 mei 2022).

Vragen?

Mocht u vragen hebben, dan kunt u die stellen aan Tom Louwerse (t.p.louwerse@fsw.leidenuniv.nl).