Lezing | Ook via livestream

Rijksmuseum van Oudheden
Rapenburg 28
2311EW Leiden

Rieneke Sonnevelt (Universiteit Leiden) houdt een lezing over de manier waarop twee families in Babylon omgaan met een veranderende wereld ten tijde van de Babylonische en Perzische periode, in de 6e-5e eeuw v.Chr. De verhalen over de families zijn ontrafeld aan de hand van spijkerschriftteksten op kleitabletten en kleine kanttekeningen die daar bij geschreven werden.

Op kleitabletten in archieven van twee families uit Babylon (6e-5e eeuw v.Chr.) zijn verschillende soorten kanttekeningen te vinden: grafische patronen, nummers, kleine tekeningen (doodles) en korte Aramese inscripties. Waarom werden de marges en lege stukjes van kleitabletten met dit soort kanttekeningen gevuld? En wat leert dit gebruik ons over de manier waarop deze families omgingen met hun archieven?

Meld je aan voor de livestream