Universiteit Leiden

nl en

Informatica & Kunstmatige Intelligentie

Media & creativity

Dit is waar kunstmatige intelligentie en machine learning samenkomen met filosofie, cognitieve wetenschappen en kunsten. Voorbeelden van onderzoeksvragen in het domein zijn: 'Kan een algoritme creatief zijn volgens de menselijke standaard?', 'Kunnen creatieve processen zoals het componeren van muziek of het schrijven van po√ęzie, worden gemodelleerd?' en 'Hoe kunnen algoritmen de menselijke creativiteit optimaal ondersteunen?'

Multitoepasbaar

Onder de toepassingen en onderzoeksrichtingen zijn interactiemodellen, augmented/virtual reality, computerkunst, berekeningen aan taal en literatuur, gaming en 'publieke technologie' zoals die in smartphones, 3D-printers, robots en drones. We werken ook aan serious games: virtuele en nagemaakte werelden maken taken als vaardigheidstrainingen leuker voor zowel kinderen als volwassenen.

Onderzoeksdoelen en resultaten

Binnen het thema Media & creativity leggen we de nadruk op persoonlijke nieuwsgierigheid en op creatieve en speelse onderzoeksvormen. Onderzoek door zowel onze staf als onze studenten leidt regelmatig tot spin-offs voor de maatschappij en ondernemingen, of tot tentoonstellingen in musea en de publieke ruimte.