Universiteit Leiden

nl en

Instituut voor Informatica

Media & creativity

Dit is waar kunstmatige intelligentie en machine learning samenkomen met filosofie, cognitieve wetenschappen en kunsten. Voorbeelden van onderzoeksvragen in het domein zijn: 'Kan een algoritme creatief zijn volgens de menselijke standaard?', 'Kunnen creatieve processen zoals het componeren van muziek of het schrijven van poëzie, worden gemodelleerd?' en 'Hoe kunnen algoritmen de menselijke creativiteit optimaal ondersteunen?'

Multitoepasbaar

Onder de toepassingen en onderzoeksrichtingen zijn interactiemodellen, augmented/virtual reality, computerkunst, berekeningen aan taal en literatuur, gaming en 'publieke technologie' zoals die in smartphones, 3D-printers, robots en drones. We werken ook aan serious games: virtuele en nagemaakte werelden maken taken als vaardigheidstrainingen leuker voor zowel kinderen als volwassenen.

Onderzoeksdoelen en resultaten

Binnen het thema Media & creativity leggen we de nadruk op persoonlijke nieuwsgierigheid en op creatieve en speelse onderzoeksvormen. Onderzoek door zowel onze staf als onze studenten leidt regelmatig tot spin-offs voor de maatschappij en ondernemingen, of tot tentoonstellingen in musea en de publieke ruimte.