Universiteit Leiden

nl en

Informatica & AI

Algoritmes en programmeren

Informatica bij LIACS richt zich op een beter begrip van de fundamentele kenmerken van specifieke rekenproblemen. Ons werk resulteert regelmatig in nieuwe, snellere algoritmes. Om de veiligheid en betrouwbaarheid van toepassingen te garanderen, bestuderen we ook de juistheid van software en algoritmes. Educatie over programmeren in applicaties is relatief nieuw. Daarom hebben we een onderzoeksgroep die bijvoorbeeld de beste leeftijd om met programmeren te beginnen en de beste onderwijsmethode bestudeert.

Theorie van informatica en de formele methoden

Veel belangrijke onderwerpen in de informatica, zoals de juistheid van software, de efficiëntie van algoritmes en de modellering van gecompliceerde systemen, zijn afhankelijk van een goede theoretische onderbouwing. In de TFM-groep bestuderen ze deze fundamentele bouwstenen en ontwikkelen ze verificatiemethoden om systeemcorrectheid, nieuwe (kwantum)algoritmes en fundamentele modellen van concurrentie- en infinite-state systemen aan te tonen.

PERL

Leren programmeren is moeilijk. Iedereen die het programmeren heeft geleerd kan dat bevestigen. In tegenstelling tot onderwerpen als wiskunde en taal die we al honderden jaren onderwijzen, is programmeeronderwijs relatief nieuw. Daarom zijn er veel open vragen zoals: ‘Wat is de beste leeftijd om te leren programmeren?’, ‘Welke concepten brengen kinderen het meest in verwarring?’, hoe moet een leraar programmeren leren als ze er zelf niet veel van weten? Dit zijn de onderzoeksvragen die we willen beantwoorden. 
Meer informatie over PERL

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.