Onderzoeksproject

Van data naar een ACTieve levensstijl voor rolstoelgebruikers (D-ACT-Wheel)

Het e-platform Virtuagym geschikt maken voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie.

Looptijd
2017 - 2021
Wessel Kraaij
Financiering
NWO
Partners

Hogeschool Inholland, Hogeschool van Amsterdam , Vrije Universiteit Amsterdam, Reade, Universiteit Leiden, UNICAMP Brazilië, UMCG Groningen, Erasmus MC en Digifit BV

Project

Fysieke inactiviteit, overgewicht en lage vitaliteit komen veel voor bij mensen met een dwarslaesie of beenamputatie. Digitale interventies en leefstijlapplicaties bieden ondersteuning bij het ontwikkelen en behouden van een gezonde leefstijl. Voor rolstoelgebruikers zijn deze interventies en applicaties veelal ongeschikt. De leefstijlapplicaties houden geen rekening met de beweegmogelijkheden, lichaamssamenstelling en de grotere kans op blessures bij rolstoelgebruikers. Het project D-ACT-Wheel levert input om het e-platform Virtuagym geschikt te maken voor mensen in een rolstoel.

Binnen het D-ACT-Wheel-project voegen onderzoekers verschillende datasets uit afgeronde studies en diverse leefstijlapps samen. Door het analyseren van alle data vergaren zij nieuwe kennis over factoren die invloed hebben op de leefstijl, lichaamssamenstelling en gezondheid van mensen met een dwarslaesie of beenamputatie. Met behulp van machine learning en statistiek analyseert het onderzoeksteam leefstijl- en fitnessdata van mensen met en zonder fysieke beperking.

Methode

De ontwikkelaars van Virtuagym passen het e-platform aan op basis van de uitkomsten van het D-ACT-onderzoek. Het onderzoeksteam van D-ACT evalueert het aangepaste platform nadat de rolstoelgebruikers Virtuagym een bepaalde periode hebben gebruikt. Op basis van hun ervaringen verbeteren ontwikkelaars van Virtuagym het e-platform

Waar kijken de onderzoekers in de evaluatie naar?

• Veranderingen in leefstijl en gezondheid (zowel bij rolstoelgebruikers als bij niet-rolstoelgebruikers)
  • Factoren die individuele verschillen in leefstijl- of gezondheidsverandering verklaren.
  • Factoren die een rol spelen in de transitie tussen een inactieve leefstijl, een actieve leefstijl en prestatiesport.
  • Verschillen tussen rolstoelgebruikers en algemene gebruikers.
  • Verschillen tussen Nederlandse en Braziliaanse gebruikers van het e-platform.

De interventiestudie met de E-health app wordt uitgevoerd door promovendus Dirk Hoevenaars. De data analyses worden uitgevoerd door postdoc Iris Yocarini. Prof. Thomas Janssen (VU) is PI van het project, prof. Wessel Kraaij (LIACS) en dr. Jasmijn Holla (InHolland) zijn co-PI’s.