Onderzoeksproject

Samen stap voor stap vooruit

Het doel van het onderzoek Samen stap voor stap vooruit is om bij te dragen aan kennis over effectieve interventiemogelijkheden voor gezinnen met zeer jonge kinderen (0-6 jaar) na ervaringen van huiselijk geweld.

Looptijd
2021 - 2025
Willemien van den Dorpel
Financiering
ZonMW: onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis ZonMW: onderzoeksprogramma Geweld hoort nergens thuis
Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Het onderzoek bestaat uit drie verschillende deelstudies:

Drie deelstudies

Het onderzoek bestaat uit drie verschillende deelstudies:

1. Een studie waarin de effectiviteit van NIKA en EMDR worden onderzocht. NIKA is een kortdurende gehechtheidsinterventie, waarin met behulp van video-feedback wordt gewerkt om de band tussen ouder en kind te versterken. EMDR is een traumabehandeling die kortdurend ingezet kan worden.
  2. Een studie waarin samen met expert-behandelaren is onderzocht welke factoren van invloed zijn op de volgorde waarin traumabehandeling voor de ouder, traumabehandeling voor het kind, en gehechtheidsbevorderende behandeling moeten worden aangeboden. Het eindproduct van deze studie is een handreiking die behandelaren handvatten geeft in het bepalen van de behandelvolgorde voor gezinnen met jonge kinderen (0-6 jaar) na huiselijk geweld.
  3. Een studie waarin de effectiviteit van behandeling, zoals geboden middels de handreiking uit deelstudie 2, wordt onderzocht. Voor deze studie zullen 10 gezinnen behandeling volgens de handreiking ontvangen.