Universiteit Leiden

nl en

PhD-project

Het bevorderen van student agency in het voortgezet onderwijs

Wat zijn de kenmerken van een curriculum dat de ontwikkeling van student agency in het voortgezet onderwijs stimuleert, hoe kunnen docenten aansluiten op de verschillende agency-profielen van leerlingen en wat is de relatie ervan met leerprestaties, welzijn en spanning?

Looptijd
2020 - 2025
Contact
Anja Schoots-Snijder

Onderzoekers

  • A.J.M. Schoots MEd - promovendus
  • prof.dr. W.F. Admiraal - promotor
  • dr. E.H. Tigelaar - co-promotor

Student agency wordt gezien als een belangrijk uitgangspunt voor het curriculum. Het wordt als essentieel beschouwd voor het leerproces, de persoonlijke ontwikkeling en voorbereiding op de toekomstige rol in de maatschappij. Het wordt gedefinieerd als de wil en het vermogen om invloed uit te oefenen op het eigen leerproces en de leeromgeving.

Leerlingen ontwikkelen student agency in interactie met de leeromgeving. Dat vraagt om een zorgvuldig ontworpen curriculum dat ruimte biedt voor deze ontwikkeling én om docenten die de ondersteuningsbehoeften van leerlingen herkennen en daarop kunnen inspelen. Het begrip student agency wordt echter vaak in abstracte termen geduid met inconsistente operationalisaties. Daarom is het belangrijk om een coherent raamwerk voor student agency vast te stellen en deze te concretiseren in relatie tot de beoogde uitkomsten.

In dit onderzoek concretiseren we student agency gericht op de leeraanpak en relateren we dit aan leerprestaties, welzijn en spanning. Op basis hiervan onderscheiden we leerlingprofielen en doen we aanbevelingen voor maatwerkondersteuning door docenten. Ook beschrijven we hoe curriculumelementen afgestemd kunnen worden op de ontwikkeling van student agency.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.