Onderzoeksproject

Chatten met het verleden

In dit project wordt een chatbot ontwikkeld, waarmee bezoekers van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden in real time kunnen communiceren met een historisch figuur verbonden aan een object in het museum.

Nadira Saab
Financiering
Gemeente Leiden Gemeente Leiden
  • Ron Pat-El (Open Universiteit)
  • Timo Epping (Rijksmuseum van Oudheden)
  • DaVinci College
  • Stedelijk Gymnasium Leiden
  • Visser ’t Hooft Lyceum
Grafaltaar van Caetennia Pollitta

Een chatbot is een computerprogramma dat geprogrammeerd is om een natuurlijke conversatie zoveel mogelijk na te bootsen. Voorbeelden hiervan zijn Siri (Apple) of Alexa (Amazon).

Daarnaast wordt er in dit project een interactieve werkvorm ontworpen die leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs stimuleert kritische historische vragen te formuleren.

De chatbot die tijdens het project ontwikkeld wordt, is gerelateerd aan het grafaltaar voor Caetennia Pollitta dat in het Rijskmuseum van Oudheden wordt tentoongesteld. Ze werd 10 jaar en 6 maanden. Ze leefde zo rond het einde van de eerste eeuw na Christus in Rome. Er kunnen aan Caetennia Pollitta onder andere vragen worden gesteld over het dagelijks leven en ‘kind zijn’ in het Rome van die tijd.

In het onderwijs worden chatbots nog niet toegepast, terwijl er veel mogelijkheden zijn om chatbots in te zetten om vraag-en-antwoord situaties na te bootsen. Leerlingen met chatbots laten interacteren kan inspelen op de natuurlijke, onderzoekende wijze waarop leerlingen zelfstandig leren. Doordat de leerling vragen kan stellen, en de chatbot gemaakt kan worden om op voor leerlingen afgestemde taal te antwoorden, wordt het mogelijk om onderzoekend leren toe te passen in schoolvakken waar conversatie centraal staat, zoals bij talen, maar ook bij vakken zoals Geschiedenis. Chatbots die historische figuren voorstellen komen zo tot leven.

Nadira Saab is projectleider van dit project en werkt samen met Albert Logtenberg (ICLON), Ron Pat-El (Open Universiteit) en Timo Epping (Rijksmuseum van Oudheden) als onderzoekers en ontwikkelaars van de chatbot. Daarnaast werken we samen met de volgende scholen: DaVinci College, Stedelijk Gymnasium Leiden en Visser ’t Hooft Lyceum.