PhD-project

Navigeren door het cross-contextuele medialandschap: Het digitale mediagebruik van kinderen en hun sociale ontwikkeling

Voor dit project duiken wij in het digitale mediagebruik van kinderen tijdens de overgang van de kleuterklas naar groep 3 en onderzoeken wij de impact van het digitale mediagebruik op hun sociale ontwikkeling.

Looptijd
2023 - 2028
Els Goetschalckx
Financiering
Dutch National Research Agenda

Veel jonge kinderen brengen dagelijks minstens anderhalf uur door op schermen, waardoor digitale media een integraal onderdeel zijn geworden van het leven van kinderen en ouders. Nu er steeds meer aanwijzingen zijn voor zowel positieve als negatieve effecten, willen we diepgaand onderzoek doen naar de manier waarop digitale media de sociale ontwikkeling van kinderen beïnvloeden. Onze focus ligt op kinderen in de overgang van de kleuterschool naar groep 3, een cruciale fase waarin kinderen een aanzienlijke sociale ontwikkelingsspurt ervaren.

Lees de uitgebreide onderzoeksbeschrijving (in het Engels).