Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Activerend onderwijs voor eerstejaars rechtsgeleerdheid: Evaluatie Atelier Onderwijs

Op welke manieren draagt het onderwijs in het Atelier bij aan de ontwikkeling van vaardigheden, actief leren, interacties tussen studenten en medewerkers en verbindingen tussen juridische disciplines?

Looptijd
2025 - 2026
Contact
Indira Day

In het collegejaar 2024-2025 is de faculteit Rechtsgeleerdheid gestart met een nieuwe onderwijsvorm, het Atelier. Atelier onderwijs is een kleinschalige vorm van activerend onderwijs, waar alle vakken van een onderwijsblok geïntegreerd zijn rond een overkoepelend thema. Tijdens de bijeenkomsten werken eerstejaarsstudenten aan het ontwikkelen van hun vaardigheden op het gebied van schrijven, presenteren, en debatteren. Het atelier onderwijs is opgezet met als belangrijkste doelen dat studenten meer kritisch reflecteren, meer dwarsverbanden ervaren tussen de verschillende rechtsgebieden die in de bachelor behandeld worden, dat ze actiever met de studiestof aan de slag gaan, en dat ze vaardigheden ontwikkelen waar in het regulier onderwijs minder ruimte voor is. Ook biedt het Atelier onderwijs meer ruimte voor interactie tussen docenten en studenten, en tussen studenten onderling.

In samenwerking met de coördinator van het Atelier onderwijs evalueert dit project de pilot van het Atelier onderwijs en in hoeverre de beoogde doelen behaald zijn. Data wordt verzameld door middel van vragenlijsten en interviews bij studenten, en interviews met het team van docenten dat Atelieronderwijs gegeven heeft. Dit project volgt de principes van Scholarship of Teaching and Learning.

Lees de volledige onderzoeksbeschrijving (in het Engels).

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.