PhD-project
Participatief theater als pedagogie ter bevordering van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in de lerarenopleiding
Hoe kan een participatieve, op theater gebaseerde pedagogiek leraren in opleiding ondersteunen bij het ontwikkelen van kritisch bewustzijn en een actieve identiteit als veranderaar met betrekking tot diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in onderwijscontexten?
- Looptijd
- 2025 - 2029
- Contact
- Ieke van Dam
- Financiering
-
NWO

Ondanks de groeiende aandacht voor diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie (DEI) in het Nederlandse hoger onderwijs, blijft ongelijkheid en (systematische) onderdrukking bestaan. Gemarginaliseerde studenten ervaren vaak microagressies in de vorm van discriminatie, een Eurocentrische canon in het curriculum en een gebrek aan rolmodellen — factoren die hun gevoel van ‘thuis horen’ verminderen en de uitval verhogen. Dit innovatieve onderzoek combineert Critical Pedagogy en Theatre of the Oppressed om uit te kristalliseren welke DEI-onderwerpen spelen in de lerarenopleiding en om aanstaande docenten praktische vaardigheden te bieden waarmee zij ongelijkheden kunnen herkennen en bestrijden. Door gemarginaliseerde studenten actief te betrekken als medeonderzoekers wil het project hen een stem geven, het gevoel van ‘thuis horen’ vergroten en uiteindelijk bijdragen aan een meer diverse docentenpopulatie. Op de lange termijn beoogt het onderzoek een concrete richting te bieden voor beleid ter bevordering van een rechtvaardiger onderwijssysteem, zowel binnen het hoger- als voortgezet onderwijs.
Lees de volledige onderzoeksbeschrijving (in het Engels).
Foto: Caio Amorim, Escola de Teatro Popular