Universiteit Leiden

nl en

PhD-project

Russische Oorlogsnarratieven: Argumentatief-Retorische Strategieën in Russischtalige Propaganda over de Oekraïne-oorlog

Dit promotie-onderzoek richt zich op de argumentatief-retorische strategieën die de Russische staat inzet om de Oekraïne-oorlog tegenover de eigen bevolking te rechtvaardigen.

Looptijd
2025 - 2030
Contact
Levina de Wolf
Image by Cheska Poon on Pixabay
Image by Cheska Poon on Pixabay

Op 24 februari 2022 verkondigt de Russische president Vladimir Poetin de aanvang van de zogenaamde “speciale militaire operatie”. Hiermee startte de grootscheepse invasie van Oekraïne, die feitelijk een continuering vormt van het conflict dat in 2014 begon. De Russische overheid en vele aan de staat gelieerde mediakanalen genereren en verspreiden narratieven die de juistheid en noodwendigheid van Ruslands agressie tegenover Oekraïne moeten aantonen. Deze narratieven omvatten onder meer de argumentatie dat een fascistisch en neonazistisch regime Oekraïne zou regeren, dat de bevolking zou lijden onder onderdrukking en zelfs genocide en dat de Oekraïense overheid feitelijk zou worden gecontroleerd door Westerse landen en bondgenootschappen, die het land gebruiken als marionet in hun strijd om het machtige Rusland te onderwerpen.

Doel van dit promotie-onderzoek is het verkrijgen van meer inzicht in hoe de Russische overheid tracht om de steun van de eigen bevolking te verwerven voor haar militair ingrijpen in en annexeren van Oekraïens grondgebied, waarnaast het ook kijkt naar de aard van (Russische) propaganda en oorlogsnarratieven in bredere zin. Meer dan op de inhoud richt dit onderzoek zich daartoe op de vorm van Ruslands oorlogspropaganda. Het gebruikt een systematische kwalitatieve analyse van Russischtalige propagandateksten voor het blootleggen van de strategieën waarmee het Kremlin de oorlog tegen Oekraïne probeert te rechtvaardigen. De focus hierbij ligt op de argumentatief-retorische dimensie van deze strategieën, een dimensie die in bestaande publicaties nog weinig is belicht en in dit onderzoek door de lens van de pragma-dialectiek wordt benaderd. Deze systematische argumentatieleer maakt het mogelijk om retorische elementen mee te nemen in de analyse van argumentatieve teksten. De argumentatieve en retorische dimensie komen samen in het pragma-dialectische concept van strategisch manoeuvreren, wat inhoudt dat elke argumentatieve zet vereist dat een spreker de balans bewaart tussen, aan de ene kant, zijn doel om een opponent te overtuigen met een op redelijkheid gebaseerde argumentatie en, aan de andere kant, zijn doel om het verschil van mening te “winnen” door retorisch zo effectief mogelijk te zijn

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.