Publicatie

Nieuw onderzoek van de National University of Singapore en Leiden laat zien dat chimpansees en bonobo’s net zoveel contrast in hun ogen hebben als mensen, waardoor ze gemakkelijk de richting van iemands blik kunnen volgen.

Auteur
Juan Olvido Perea-García, Mariska E. Kret, Antónia Monteiro, and Catherine Hobaiter
04 september 2019
PNAS - samenvatting (Engels)

Mensen zijn geneigd te focussen op datgene dat hen uniek maakt. Geen enkel ander dier communiceert met taal, reist naar de maan of heeft zo veel oogwit als wij. Al deze dingen kloppen, en dat oogwit vergemakkelijkt de communicatie van oogsignalen. Het werd altijd aangenomen dat het contrast tussen het wit van menselijke ogen, bekend als de sclerae, en de kleurrijke irissen anderen uniek is. Veel van onze andere vaardigheden, zoals sociaal leren, lijken hiervan afhankelijk te zijn. De sclerae van de ogen van apen is vaak donkerder. Daarom hebben onderzoekers al lang beweerd dat hun blik 'verborgen' of cryptisch is. Dit betekent dat andere apen niet kunnen zien waar andere leden van hun soort kijken. Nu blijkt dat bonobo’s en chimpansees net zulke communicatieve ogen hebben als mensen.

Lees meer: Scleral pigmentation leads to conspicuous, not cryptic, eye morphology in chimpanzees (Engels)