Boek

Samen Sterk: Krachtig je kind ondersteunen bij somberheid en depressie

Wat doe je als je kind niet gelukkig is? Het boek 'Samen Sterk' beschrijft hoe ouders hun kind op een krachtige en wetenschappelijk onderbouwde wijze kunnen ondersteunen bij somberheid en depressie.

Auteur
Carine Kielstra- van der Schalk, Marjanke Ruys- Zonnenberg, Romke van den Nouweland- van Baars, Prof. Dr. Bernet Elzinga
22 november 2023

Steeds meer jongeren worstelen met somberheidsklachten en depressie. Als ouder kun je je dan behoorlijk machteloos voelen. Regelmatig sluiten of zetten deze jongeren zich af en willen geen hulp, en als ze wel hulp zoeken zijn de wachtlijsten in de jeugdzorg zorgwekkend lang en helpen de behandelingen maar voor de helft van de jongeren afdoende. Ouders worden lang niet altijd actief betrokken bij de behandeling. Terwijl ouders de meest invloedrijke personen in het leven van een kind zijn en veel kunnen betekenen voor hun kind, al weten ze vaak niet hoe.

Eerste werkboek voor ouders en professionals

In dit praktische boek, kernachtig geschreven door twee ervaren orthopedagogen Carine Kielstra-Van der Schalk en Romke van den Nouweland-van Baars, systeemtherapeut Marjanke Ruys-Zonnenberg, en hoogleraar in de Klinische Psychologie, Bernet Elzinga, leren ouders alles over depressie bij adolescenten en hoe ze bij kunnen dragen aan het welzijn van hun kind. Niet eerder verscheen er zo een volledig boek om ouders van een sombere adolescent aan de hand te nemen. Dit boek leert ouders hoe ze in verbinding kunnen blijven met hun kind, hoe ze steun kunnen bieden als een kind volledig in zichzelf is teruggetrokken, hoe ze om kunnen gaan met de intense emoties en negatieve gedachten van een kind, en hoe ze de zelfredzaamheid en autonomie van een kind kunnen stimuleren. Ook is er aandacht voor andere factoren die veel invloed hebben op het kind, zoals school, vrienden, en sociale media en hoe belangrijk het is dat je als ouder zelf overeind blijft en goed zorgt voor jezelf.

Wetenschappelijke inzichten en jarenlange ervaring

De inhoud van dit boek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek én jarenlange ervaring met het begeleiden van (enkele honderden) ouders in de door de auteurs ontwikkelde groepscursus ‘Samen Sterk’ (Sterksamen.nl). Na de overweldigende interesse van ouders bij webinars en lezingen en op aanmoediging van ouders die na de cursus Samen Sterk weer een duidelijk kompas in handen hadden, besloten de auteurs hun kennis, tips en adviezen voor alle ouders beschikbaar te maken, met als doel om uiteindelijk somberheid onder jongeren (en hun ouders) te verminderen en te voorkomen.

Ouders

Het boek erkent de zwaarte van depressie, maar stemt ook hoopvol, mede door de inspirerende bijdragen van ouders die aan de cursus Samen Sterk hebben meegedaan. En met de 10 gouden tips kan iedere ouder meteen aan de slag!

‘Van radeloos naar zelfverzekerd’. Samen Sterk: een helder boek om krachtig je kind te ondersteunen bij somberheid en depressie.

Opbrengst

De opbrengst van de verkoop van het boek komt ten goede aan gezinnen die de ondersteuning van Samen Sterk niet zelf kunnen betalen en aan de doorontwikkeling van Samen Sterk.

Auteurs

• Carine Kielstra- van der Schalk, MSc. Carine is zelfstandig orthopedagoog en klinisch docent aan de Vrije Universiteit. Ze geeft cursussen en biedt individuele coaching voor Samen Sterk.
  • Marjanke Ruys- Zonnenberg, MSc. Marjanke is orthopedagoog en systeemtherapeut. Ze is werkzaam bij de Waag in Amsterdam in de forensische psychiatrie. Ze geeft cursussen voor Samen Sterk.
  • Romke van den Nouweland- van Baars, MSc Romke is orthopedagoog en werkzaam bij GGZ Rivierduinen Jong. Ze geeft de cursussen Samen Sterk binnen GGZ Rivierduinen.
  • Prof. Dr. Bernet Elzinga. Bernet is psycholoog en GZ- en hoogleraar bij de sectie Klinische Psychologie aan de Universiteit Leiden. Hier doet ze onder andere onderzoek naar jongeren met depressie en hun ouders.