Proefschrift

Transitional justice and liberal post-conflict governance : synergies and symmetries, frictions and contradictions

Wat betekent het om “gerechtigheid te brengen” in een overgangsperiode? Gerechtigheid voor wat, gerechtigheid voor wie, en met welk doel?

Dustin Sharp
08 maart 2016
Leiden University Repository

Pogingen om deze en andere, gerelateerde, vragen te beantwoorden hebben vaak geleid tot discussie: sinds de oudheid, tijdens de zogeheten “derde golf” van democratische overgangen in de jaren ’80 en ’90 en heden ten dage nog steeds. Hoewel “gerechtigheid” een vaag en wezenlijk betwist concept is dat sterk gebonden is aan de specifieke geschiedenis en cultuur in een bepaalde context, wordt “gerechtigheid brengen” in de nasleep van grootschalige mensenrechtenschendingen steeds meer gezien als een onafscheidelijk deel van “transitional justice”. Het mainstream paradigma van transitional justice is tegenwoordig zo dominant dat de vraag niet langer is of er een vorm van transitional justice zal plaatsvinden in de nasleep van een conflict, maar hoe verschillende componenten van de transitional justice “toolbox” geïmplementeerd zullen worden.

Proefschriften van Leidse promovendi zijn na de promotie digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.