Boek

Restatement of Labour Law

Bij uitgeverij Hart uit Oxford verscheen het eerste deel van een (Engelstalige) reeks boeken onder de titel ‘Restatement of Labour Law in Europe’. Dit deel heeft betrekking op de vraag welke werknemer door het arbeidsrecht wordt beschermd (‘The concept of employee’).

Guus Heerma van Voss en Bernd Waas
18 juli 2017
Uitgeverij Hart Oxford

Het doel van het Restatement-project is om regels te formuleren waarin het gemeenschappelijke van het arbeidsrecht van de Europese landen tot uitdrukking komt. Deze regels kunnen dienen tot inspiratie en vergelijking. Zij zijn niet direct bedoeld om te worden omgezet in Europese regelgeving. Naast het Restatement bevat elk deel in de reeks een vergelijkend overzicht en (in dit geval 36) landenrapporten waarin de verschillende nationale stelsels worden uiteengezet.

De reeks is het product van een studiegroep van het European Labour Law Network dat bestaat uit arbeidsrechtexperts uit 36 Europese landen, waaronder alle lidstaten van de EU en EER. Het netwerk is opgericht door Guus Heerma van Voss, hoogleraar sociaal recht bij de rechtenfaculteit, samen met prof. Bernd Waas van de Universiteit van Frankfurt. Heerma van Voss was tot 2012 naast Waas mede-coördinator van het netwerk en heeft bij dit deel in de reeks samen met hem de redactie gevoerd.