Boek

Litigating the Rights of the Child

Dit boek onderzoekt de impact van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) op nationale en internationale rechtspraak, sinds de aanname van dit verdrag in 1989. Het boek verschaft inzicht in de functies, uitdagingen en beperkingen van het IVRK in nationale, regionale en internationale juridische procedures waarin kinderrechten een rol spelen.

Prof. dr. Ton Liefaard, Prof. dr. Jaap E. Doek
01 oktober 2014
Link van de uitgever

Litigating the Rights of the Child bundelt kennis over de doorwerking van het IVRK in een groot aantal landen in verschillende delen van de wereld; landen met een common law, civil law en islamic law tradities. Ook presenteert het boek een aantal studies over de doorwerking van het IVRK in regionale en internationale jurisprudentie, onder meer van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens en het Inter-Amerikaanse Hof voor de Rechten van de Mens.

Het boek biedt als eerste internationaal academisch werk een internationaal en vergelijkend perspectief op het gebruik van het IVRK in de rechtspraak. Vanuit de afdeling Jeugdrecht hebben mr. Manuela Limbeek en Prof. mr. drs. Mariƫlle R. Bruning een hoofdstuk geschreven over het gebruik van het IVRK in de Nederlandse rechtspraak.

Table of Contents