Libya Since the 2011 Revolution: Troubles, Causes, and Future

Professor Dirk Vandewalle is een internationaal veelgevraagde en gerenommeerde Libië-expert. In deze lezing gaat hij in op twee essentiële vragen over de huidige situatie in Libië. Hoe komt het dat het Libische politieke systeem zo fragiel geworden is? En hoeveel hoop is er nog dat Libië als eenheid kan voortbestaan?

Professor Dirk Vandewalle
20 januari 2015

Vier jaar na de revolutie van 2011 heeft de politieke situatie in Libië een dieptepunt bereikt; het land wordt verscheurd door een strijd tussen twee rivaliserende regeringen, elk met zijn eigen milities en aanhangers die zich in toenemende mate richten  tegen iedere nationale institutie die nog functioneert. De kansen voor een nationale dialoog of voor bemiddeling door de Verenigde Naties om de partijen nader tot elkaar te brengen lijken steeds kleiner te worden. Twee fundamentele vragen laten zich stellen over de huidige situatie in Libië. Hoe is het gekomen dat het politiek-juridische systeem in Libië, waar aanvankelijk een mogelijkheid leek te bestaan om het land te hervormen na de desastreuze effecten van het bewind van Khadaffi, steeds zwakker en breekbaarder geworden is? Vervolgens wordt ingegaan op de vraag hoeveel hoop er nog is dat Libië, in het licht van de historische feiten, een eenheid zal blijven.

De lezing van prof. Vandewalle, in het Engels, duurt ongeveer 45 minuten, waarna er gelegenheid is voor vraag-en-antwoord en discussie. De discussie wordt geleid door Prof. Jan Michiel Otto en Dr. Suliman Ibrahim (VVI/University of Benghazi).

Prof. Dirk Vandewalle

Professor Dirk Vandewalle is auteur van o.a. het boek ‘A History of Modern Libya’(2013). Hij doceert geschiedenis aan het Darmouth College (VS) en werd na de val van Khadaffi adviseur van UNSMIL, de missie van de Verenigde Naties in Libië.

Organisatie

Deze lezing wordt georganiseerd door het ‘ Van Vollenhoven Institute for Law, Governance, and Development ‘(VVI) en het ‘Leiden University Center for the Study of Islam and Society’ ( LUCIS).