Proefschrift

Children’s Rights in International Commercial Surrogacy

Op 26 juni 2018 verdedigde Claire Achmad haar proefschrift 'Children’s Rights in International Commercial Surrogacy: Exploring the Challenges from a Child Rights, Public International Law Perspective'. Het promotieonderzoek is begeleid door promotor prof. mr. drs. M.R. Bruning.

Claire Achmad
26 juni 2018
Leids Repositorium

Kinderen geboren uit internationaal commercieel draagmoederschap lopen het risico dat hun rechten worden verwaarloosd of zelfs geschonden. Wetgevers, rechters en wensouders moeten zich hier meer bewust van zijn en beschermende maatregelen nemen in de draagmoeder-procedure.

'Overheden, wetgevers, beleidsmakers, maar ook medische, juridische en sociale hulpverleners: iedereen worstelt met de complexiteit van ICD,' zegt Achmad. 'De bevindingen uit mijn onderzoek zijn relevant en direct toepasbaar in de praktijk. Zowel voor staten, professionals die er bij betrokken zijn als de wensouders. Dat is heel belangrijk, want kinderrechten worden nog te vaak over het hoofd gezien bij internationaal commercieel draagmoederschap.'