Proefschrift

Op 24 september 2020 verdedigde Bernardo Ribeiro de Almeida zijn proefschrift 'Building land tenure systems: the political, legal, and institutional struggles of Timor-Leste'. Het promotieonderzoek is begeleid door promotor prof.dr. A.W. Bedner.

Bernardo Ribeiro de Almeida
24 september 2020
Leids Repositorium

Problemen met het formele systeem van landbezit in Oost-Timor zijn complex en worden diepgaand gevormd door de geschiedenis van het land. Vanuit het perspectief van een insider bestudeert dit sociaal-juridische onderzoek de ontwikkeling van het Timorese formele landbezit van de onafhankelijkheid in 2002 tot 2018.

Het laat zien hoe politieke, juridische en administratieve beslissingen over landbezit worden genomen, wat en wie deze beïnvloedt, met problemen en dilemma's waarmee politici en overheidsfunctionarissen worden geconfronteerd en hoe het formele grondbezit in de praktijk werkt. Het doet dit door het onderzoek van vijf analytische thema's: politieke omgeving, wetgeving, wettelijk kader, institutioneel kader en sociale relaties en praktijken.

Het resultaat is een portret van een jonge natie die worstelt met de enorme taak om een ​​systeem van grondbezit te creëren dat tegemoet kan komen aan de behoeften van haar burgers in de nasleep van eeuwen van sociaal-politiek tumult en enorme schommelingen in middelen, terwijl ze tegelijkertijd op zoek is naar een plaats op het wereldtoneel als een nieuwe natie. Door de ontwikkeling van het Timorese formele grondbezit te bestuderen, gaat dit boek in op het grotere academische debat over de rol van staatssystemen bij het aanpakken - maar ook veroorzaken of verergeren - van verschillende sociale problemen, zoals onzekerheid, armoede, ongelijkheid, vernietiging van de natuur en culturele en sociale vervreemding.