Proefschrift
Teaching, curriculum and purposes of education: connecting theory and practice
Dit proefschrift richt zich op vragen over het doel van onderwijs en wat het betekent om opgeleid te zijn. Deze vragen zijn tijdloos, aangezien de antwoorden op deze vragen altijd in zekere mate verband houden met de hedendaagse samenleving.
- Auteur
- Kevin Zweeris
- Datum
- 15 oktober 2025
- Links
- Fulltext in Leiden University Scholarly Publications
De laatste jaren werd van scholen en leerkrachten steeds meer verwacht dat ze bijdroegen aan de ontwikkeling van leerlingen, naast het aanleren van kennis en vaardigheden voor toetsen. Bijgevolg moeten ze mogelijk hun leerplan en onderwijsactiviteiten herzien. Dergelijke processen moeten altijd worden gestuurd door een conceptueel kader over de doelstellingen van het onderwijs.
Er werden vier studies uitgevoerd om instrumenten te ontwikkelen en te onderzoeken die leerkrachten kunnen helpen bij het reflecteren over hun onderwijspraktijk en om hen een overzicht kunnen geven van de mogelijkheden met betrekking tot de doelstellingen van het onderwijs. Er werd een conceptueel kader ontwikkeld door leerplanoriëntaties en doelgebieden te combineren, dat zowel een overzicht biedt van de algemene doelstellingen van het onderwijs als van specifieke doelstellingen voor de lespraktijk en de leerplanontwikkeling op klas-, school- en overheidsniveau.
Dit proefschrift toont aan dat de ontwikkelde instrumenten leerkrachten ondersteunen bij hun reflectie over en de rijke diversiteit van hun onderwijsdoelstellingen. Bovendien biedt het conceptuele kader ook een conceptualisering van een overkoepelende doelstelling uit de onderwijsfilosofie en pedagogiek, namelijk verantwoordelijke zelf- en medebepaling.