Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Knowledge development of secondary school L1 teachers on concept-context rich education in an action-research setting

In deze studie wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de ontwikkeling van de praktijkkennis bij elf docenten Nederlands. Zij ontwikkelden en implementeerden concept-contextrijk onderwijs met behulp van actieonderzoek.

Auteur
Tamara Platteel
Datum
11 februari 2010
Links
Fulltext in Leiden University Repository

Het idee van het aanbieden van concepten in contexten (concept-contextrijk onderwijs) en de ontwikkeling en implementatie daarvan door docenten is voorgesteld door de KNAW-klankbordgroep in het rapport Ontwikkeling van talent in de tweede fase (2003), waarin de problemen in de tweede fase en mogelijke oplossingen werden besproken. De klankbordgroep signaleerde dat leerlingen en docenten niet tevreden waren over het onderwijs in de bovenbouw van havo/vwo. De leerlingen misten begeleiding en uitdaging en de docenten voelden zich overladen met werk in overvolle klassen met te weinig contacturen. Om bij te dragen aan oplossingen voor deze problemen stelde de KNAW voor de vakken voortaan conceptcontextrijk aan te bieden en dit onderwijs door de docenten zelf te laten ontwikkelen en implementeren. Dit onderzoek richt zich op de ontwikkeling van concept-contextrijk onderwijs door docenten van het schoolvak Nederlands. Dit vak wordt door alle leerlingen van het voortgezet onderwijs gevolgd, de vaardigheden en kennis die leerlingen opdoen bij dit vak worden in veel gevallen toegepast bij andere vakken. Of conceptcontextrijk onderwijs volgens docenten Nederlands een adequate manier is om onderwijs aan leerlingen aan te bieden en wat docenten leren van het zelf ontwikkelen van deze vorm van onderwijs, is in deze studie onderzocht.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.