Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Maintaining self while adapting: Chinese foreign language teachers’ identity development in an intercultural context

Hoe gaan Chinese taalleraren om met wie ze zijn als leraar als ze in het buitenland werken? Dit proefschrift biedt heldere, praktijkgerichte antwoorden. Het onderzoekt de identiteit van de leraar - het alledaagse antwoord op de vraag 'Wat voor soort leraar ben ik hier?' - terwijl deze wordt beïnvloed door interacties in de klas, institutionele verwachtingen en culturele verschillen.

Auteur
Xu Liu
Datum
03 september 2025
Links
Fulltext in Leiden University Scholarly Publications

Tegen de achtergrond van internationalisering

Tegen de achtergrond van de toenemende internationalisering in het onderwijs en de wereldwijde verspreiding van Chinese taalprogramma's, volgt dit onderzoek leraren Chinees als vreemde taal die in het buitenland werken (inclusief Europese contexten). Het kijkt nauwkeurig naar identiteitsverandering in de loop van de tijd en laat zien hoe dagelijkse momenten in de klas en schoolbeleid de professionele ontwikkeling van leraren kunnen beperken of katalyseren.

De identiteit van de leraar wordt geanalyseerd op persoonlijke, professionele en sociaal-culturele dimensies. Het proefschrift laat zien dat relaties tussen leraar en leerling een primaire context is waarin identiteit blijkt en verandert. Tegelijkertijd bepalen de schoolcultuur en het bredere beleid welke soorten lerarenidentiteiten mogelijk zijn en worden gewaardeerd.

Jezelf blijven terwijl je je aanpast

Een centrale bevinding is dat leraren gedijen wanneer ze hun kernwaarden (discipline, zorg, respect) behouden en tegelijkertijd praktijken aanpassen aan lokale verwachtingen, bijvoorbeeld door over te schakelen van eenrichtingsverkeer naar gezamenlijke discussie. Deze 'hybride professionaliteit' ondersteunt het welzijn van leraren en de betrokkenheid van studenten, en laat zien dat internationale leraren geen tijdelijke werknemers zijn, maar agentische professionals die het pedagogische landschap verrijken.

Praktische richtlijnen

Voor lerarenopleidingen en mentoren

  • Bouw interculturele competentie op als kernvaardigheid (niet optioneel).
  • Gebruik kritische reflectie om spanningen om te zetten in leren.
  • Coach relatiestrategieën die hoge verwachtingen combineren met veel ondersteuning.

Voor scholen en afdelingen

  • Zorg voor buddysystemen, observatie en feedbackcycli en gestructureerde inductie.
  • Erken cultureel bemiddelingswerk (meer dan testresultaten).
  • Stem het beleid op elkaar af, zodat docenten samen met studenten klasnormen en beoordelingen kunnen ontwerpen.

Voor het ontwerp van klaslokalen

  • Ontwerp samen routines die passen bij lokale normen met behoud van academische uitdaging.
  • Bied formatieve feedback om autonomie te ondersteunen.
  • Gebruik cultureel responsief materiaal dat uitnodigt tot vergelijking en dialoog.

Voor de toekomst

  • Breng sociale en agentische aspecten van de identiteit van leraren systematischer in kaart.
  • Vergelijk identiteitspaden tussen proefpersonen en regio's om de overdraagbaarheid te testen.
  • Onderzoek hoe digitaal/AI-gemedieerd onderwijs identiteit en interactie hervormt.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.