Universiteit Leiden

nl en

Oratie

Grenzeloze InterEsse

Leren gaat het makkelijkst vanuit interesse. Maar die interesse is vaak meervoudig, en waaiert diverse kanten uit. Hoe richt je het onderwijs daarop in?

Auteur
Sanne Akkerman
Datum
06 oktober 2017
Links
Lees de oratie (pdf)

Interesse is een bron voor leren en een belangrijk aandachtspunt in het onderwijsveld. In de wens om interesse van leerlingen en studenten in het onderwijs te verbeteren wordt interesse vaak eenzijdig bekeken en onderzocht. Men kijkt ofwel naar de al bestaande interesses van de individuele leerling of student (het subjectperspectief) en niet meer naar de manier waarop onderwijs interesses kan vormen of wekken, ofwel naar één bepaald vakgebied dat interessant moet worden gevonden (het objectperspectief) en niet meer naar de manier waarop dit vakgebied individuele studenten op heel verschillende manieren kan interesseren en wat dit voor gewenste of ongewenste consequenties heeft voor wat zij daardoor betekenisvol leren of negeren.

Voor de academische docent is het van belang inzicht te krijgen in de specifieke, meervoudige en divergerende interesses die verschillende studenten gaandeweg een opleiding kunnen ontwikkelen en hoe zij daar in onderwijs enerzijds richting en anderzijds ruimte in kunnen geven.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.