Publicatie

Un-solvable crises? Differential implementation and transboundary crisis management in the EU

Dit artikel onderzoekt hoe uiteenlopende beleidsintegratie zich aanpast aan de anticipatie van verschillende implementaties in grensoverschrijdende crisisbeheersing. Lydie Cabane en Martin Lodge analyseren de invloed van institutionele keuzes op dit proces.

Lydie Cabane, Martin Lodge
24 november 2023
Lees het volledige artikel hier

In de afgelopen twee decennia hebben grensoverschrijdende crises, zoals de financiĆ«le crisis, de staatsschuldcrisis, de vluchtelingencrisis en de Covid-19-crisis, intensieve debatten gegenereerd over de vorm en de effectiviteit van de meerlagige bestuursstructuur van de Europese Unie (EU). Dit artikel laat zien hoe de ruimte voor gedifferentieerde implementatie wordt gezien als een belangrijke dimensie voor het genereren van institutionele capaciteit voor het omgaan met grensoverschrijdende crises.

De auteurs bieden bredere inzichten in debatten over het probleemoplossend vermogen van de EU. Ze beweren dat het modieus is geworden om te klagen over het beperkte probleemoplossende vermogen van de EU, om te wijzen op de zeer asymmetrische aard van bestuurlijke regelingen en om te klagen over de centraliserende neigingen van de Europese Commissie.