Boek

The Education and Training of Public Servants

In dit boek geven verschillende internationale historici en bestuurskundigen een uitgebreid overzicht van de geschiedenis van het opleiden en trainen van ambtenaren in verschillende landen in Europa, de VS, Canada en Australië sinds het begin van de 19e eeuw.

Toon Kerkhoff en Denis Moschopoulus
02 februari 2024
Lees het volledige boek hier

Voor dit boek, geredigeerd en mede geschreven door Toon Kerkhoff en Denis Moschopoulos (Ionian University – Griekenland), bekeken verschillende historici systemen en praktijken van opleiding en training voor publieke functionarissen sinds het begin van de 19e eeuw.  Hoofdstukken richten zich vooral op Europese landen, maar beslaan ook de Verenigde Staten, Canada en Australië. Het boek biedt een eerste vergelijkende analyse van de implementatie, het functioneren en de impact van opleiding en training van ambtenaren in historisch perspectief.

Bijdragen in het boek laten zien hoe veranderende nationale politiek-bestuurlijke tradities en nieuwe bestuurlijke taken – voortgekomen uit sociale, politieke en economische gebeurtenissen – leidden tot verandering van verwachtingen ten aanzien van de ‘goede’ ambtenaar en diens kennis en kunde. Het boek vergroot hiermee de kennis van de rol van de overheid, zowel als werkgever en als maker en uitvoerder van beleid, en laat zien hoe historische analyse nuttig is om ook huidige debatten over publieke dienstverlening, overheidshervormingen en goed bestuur te informeren. In het licht van hedendaagse discussies over ambtelijk vakmanschap, ethiek en ambtelijk activisme mogen (historisch gevoede) discussies over hun opleiding en training immers niet ontbreken.