Publicatie

Hoe de Duitse burger de stuurkracht van de ECB kan verzwakken

'Hoe de Duitse burger de stuurkracht van de ECB kan verzwakken' is een artikel geschreven door mr. dr. Gerrit Dijkstra. Dit artikel is op 4 maart gepubliceerd op de economen website MeJudice.

Gerrit Dijkstra
07 maart 2016

Een aantal Duitse burgers en organisaties is in 2012 naar het Duitse Constitutionele Hof gestapt om de bevoegdheden van het ECB te laten toetsen aan de Duitse Grondwet. Hoewel dit een onschuldige stap lijkt en het Duitse hof zich vaak pragmatisch opstelt inzake Europese besluiten zou dit toch een casus kunnen zijn waarbij beide hoven – het Duitse en het Europese – op ramkoers liggen en de stuurkracht van de ECB kan ontwrichten. Aldus de Leidse bestuurskundige Dijkstra.

Lees hier het hele artikel: 'Hoe de Duitse burger de stuurkracht van de ECB kan verzwakken'

foto: Peter Gauwweiler (Von Henning Schacht, CC BY-SA 3.0)