Lezing | Podcast

Podcast Heksen in Schiedam: Gerucht

In de tweede aflevering van de podcast 'Heksen in Schiedam' deelt Manon van der Heijden haar inzichten over de belangrijke rol die roddels speelden in de rechtspraak aan het einde van de zestiende eeuw.

Manon van der Heijden
22 januari 2024
Podcast Heksen in Schiedam: Gerucht

[Tekst van Stedelijk Museum Schiedam:]

"De podcast Heksen in Schiedam is alweer het derde seizoen van de podcastserie In Schiedam, vol verhalen van en over Schiedammers uit het verleden en heden. In deze vijfdelige serie kom je meer te weten over de Schiedamse heksenvervolgingen.

Een eerlijker proces
In de zestiende eeuw veranderen de Schiedamse vrouwen Neeltje Andries en Marytje Arendsdochter de Hollandse rechtspraak. Zij worden van toverij beschuldigd. Met gevaar voor eigen leven vechten ze dit aan bij het hoogste rechtsorgaan, de Hoge Raad. Niet alleen worden ze vrijgesproken, de uitspraak maakt het vrijwel onmogelijk om in Holland nog iemand voor toverij te veroordelen. Het protest van Neeltje en Marytje heeft ongetwijfeld levens gered.

Op zoek naar Neeltje en Marytje
In de podcast Heksen in Schiedam onderzoekt Saskia Beukman de Schiedamse heksenprocessen. Ze doet al jaren onderzoek naar dit onderwerp, maar één vraag heeft ze nog niet kunnen beantwoorden: Wie waren Neeltje en Marytje? Samen met museumconservator Merel van der Vaart speurt ze in archieven en praat ze met experts om beter te begrijpen wat er in de zestiende eeuw in Schiedam is gebeurd. Dankzij de heks uit mythen en sprookjes zouden we haast vergeten dat het hier om serieuze processen en echte mensen ging.

Aflevering 2: Gerucht
Saskia bezoekt met Merel het gemeentearchief van Schiedam om meer te weten te komen over Neeltje en Marytje. Wie waren ze? Hoe zagen hun levens eruit? En hoe raakten ze verzeild in een hekserijproces?
Aan het eind van de zestiende eeuw heeft het Schiedamse stadsbestuur de handen vol aan steeds oplaaiende geruchten over hekserij. Roddels speelden in die tijd een belangrijke rol in de rechtspraak. Manon van der Heijden, hoogleraar stadsgeschiedenis aan de Universiteit Leiden, legt uit hoe dat kwam. Ook Neeltje en Marytje worden slachtoffer van de geruchtenmolen. Ze besluiten actie te ondernemen."