Boek

Het Welvaren van Leiden: de open samenleving van Pieter de la Court

2018 was het 400ste geboortejaar van Pieter de la Court, naamgever van het gebouw waar de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) van de Universiteit Leiden sinds 1989 is gehuisvest. Het 400e geboortejaar is een goede gelegenheid om terug te grijpen op het leven en werk van deze autonome denker.

Arthur Weststeijn
31 januari 2019
Uitgeverij Ginkgo Leiden

Pieter de la Court, geboren in Leiden als zoon van Vlaamse migranten, was een van de belangrijkste schrijvers over politiek en economie tijdens de Nederlandse Gouden Eeuw. Al tijdens zijn studie aan de Leidse universiteit begon hij een eigen bedrijf in de lakenhandel, waarmee hij uitgroeide tot één van de succesvolste ondernemers uit zijn tijd. Maar hij was ook een vrijdenker die geen blad voor de mond nam en vol overgave pleitte voor religeuze tolerantie, immigratie, vrijhandel en democratisering.

Pieter de la Court was een tot de verbeelding sprekende Leidenaar met opvattingen die nog altijd actueel zijn. Het welvaren van Leiden brengt Pieter de la Court vierhonderd jaar na zijn geboorte weer tot leven en markeert zijn relevantie voor het hier en nu.