Boek

Seks in de Renaissance. Standjes en standpunten in de tijd van Da Vinci (en wat we daar nu van kunnen leren)

Hoe dacht men tijdens de Renaissance over seks? Den Hartog neemt je mee op een tocht vol vervreemding én herkenning, en laat je met een nieuwe blik kijken naar seksuele opvattingen van toen en nu.

Auteur
Marlisa den Hartog
23 april 2024
Uitgeverij Atlas Contact

Tekst van Uitgeverij Atlas Contact:

"De orgasmekloof, consent en gender: we hebben het er dagelijks over. Maar ook tijdens de Renaissance raakte men niet uitgepraat over seksualiteit. In dit sprankelende boek laat Marlisa den Hartog zien wat de seksuele gedragscodes waren in de tijd van Michelangelo en Da Vinci. Sommige ideeën klinken ons nu vreemd in de oren, zoals de absurde leeftijdsverschillen tussen huwelijkspartners en het wijdverbreide geloof dat de baarmoeder zonder seks verstopt kon raken. Maar iemand uit de Renaissance had ook mee kunnen praten over slutshaming of kunnen lachen om iemands ‘small dick energy’. Hoe modern zijn onze eigen seksuele opvattingen eigenlijk? Seks in de Renaissance biedt een uniek perspectief op een culturele bloeitijd uit de Europese geschiedenis. Den Hartog neemt de lezer mee op een tocht vol vervreemding én herkenbaarheid, en laat zien hoe geschiedenis uiterst relevant is om onze eigen tijd én seksualiteit beter te begrijpen."