Zij waren de besten: Psychologieprijzen 2012

Feest voor de winnaars van de jaarlijke psychologieprijzen. Anne-Jaan den Besten schrijft de beste masterscriptie onder begeleiding van David Heyne, die de Onderwijsprijs wint. David Vogelsang laat de oorkonde voor zijn onderzoeksmasterscriptie opsturen naar Cambridge, waar hij inmiddels PhD is. In Leiden blijkt Gert-Jan Lelieveld de promovendus met het beste artikel.

David Heyne: beste docent

Studentlid van de Master Opleidingscommissie (MOC) Marit Timmer valt maar gelijk met de deur in huis. David Heyne is dit jaar de winnaar van de Onderwijsprijs Psychologie. Wat hem de gedroomde kandidaat maakt is zijn nominatie; niet alleen voorgedragen vanuit het Instituut Pschologie, maar ook door de studievereniging Labyrint. Want wie kan er nou het beste beoordelen of een docent een goede docent is? De prijs is het bewijs. En anders wel de kunst van het bedanken, van iedereen op wie de glans van de wisselbeker op die manier een beetje afstraalt.

Anne-Jaan den Besten: beste scriptie in de masteropleiding

Enthousiast applaus is er voor masterstudent Anne-Jaan den Besten, die zelf weer erg enthousiast is over de begeleiding door David Heyne. Die van de wisselbeker voor de beste docent Psychologie. Als student denk je misschien dat je het allemaal alleen moet doen. Integendeel, een scriptie schrijven is geen solitaire aangelegenheid, tenminste niet als David Heyne je begeleider is. Zit je vast, dan weet hij altijd wel weer een aanknopingspunt waarmee je verder kunt. Maar ere wie ere toekomt, de scriptie staat op naam van de student, en de scriptieprijs uiteraard ook.

David Vogelsang: beste scriptie in de researchmasteropleiding

Een ander je prijs laten ophalen is niet hautain. Tenminse, wanneer je inmiddels PhD-student bent in Cambridge, heb je een excuus. Dan kan je even niet in 'Cambridge aan de Rijn' zijn. De bescheiden David Vogelsang is blij verrast met zijn onderscheiding. Blij en trots is ook zijn begeleider Gezinus Wolters die als stand in de prijs voor de beste onderzoeksmasterscriptie in ontvangst neemt uit handen van docent Methoden en Technieken Mark de Rooij. De Rooij roemt onder meer het niveau van het Engels van Davids scriptie. Daarmee kom je nog eens ergens, in Cambridge bijvoorbeeld.

Gert-Jan Lelieveld: promovendus met het beste artikel

Het is een sterk veld waarin promovendi strijden om de prijs voor het beste artikel in een internationaal psychologietijdschrift. Concurrentie maakt je sterk, en Gert-jan Lelieveld blijkt de sterkste. Dat dit echt geen gelopen race is geweest blijkt wel uit het lijstje genomineerden:

• Henk van Steenbergen
  • Esther Meerman
  • Marike Polak
  • Lizet Ketelaar
  • Gert-Jan Lelieveld

Bewogen jaar

Studenten, docenten en medewerkers vieren het feestje mee op 13 december in het FSW-café. Voorzitter van het Instituutsbestuur Michiel Westenberg valt het op dat het een bewogen jaar is geweest. Elk jaar is natuurlijk een bijzonder jaar en voor 2012 geldt dat zeker. De visitatiecommissie beoordeelt het onderwijs als goed, wat de Keuzegids 2013 bevestigt met een tweede plaats. Nieuw is de werving voor de International Bachelor in Psychology die vooral door de inspanning van Corry Donner in de startblokken staat voor 2013.

(14 december 2012/ Mardet van Gennip)

Laatst Gewijzigd: 16-12-2012