Rem Koolhaas spreekt op Azië-congres

Hoe kan het toch dat we soms zo eenzijdig kijken naar de politieke en sociaal-economische structuren van een zo veelzijdig continent als Azië? Die vraag staat vrijdag 27 januari centraal op een congres aan de Universiteit Leiden, voorafgaand aan de oratie van Peter Ho, hoogleraar Chinese Economy and Society. De Nederlandse en wereldwijd vermaarde architect Rem Koolhaas is keynote spreker.

Keynote Rem Koolhaas

Rem Koolhaas

Koolhaas verzorgt de afsluitende keynote. Medeorganisator Ho is erg tevreden met Koolhaas als spreker. ‘Hij heeft het probleem van de verkeerde beeldvorming aan den lijve ondervonden toen hij in Beijing bouwde,’ vertelt Ho. ‘Enerzijds kreeg hij Nederland over zich heen omdat hij zich zou inlaten met een dictatoriaal regime, anderzijds verweet China hem met verderfelijke Westerse concepten de Chinese traditie te vervuilen. Het is een mooi voorbeeld omdat beide landen niet op de hoogte waren van elkaars kritiek. Zo zie je maar dat de realiteit nooit eenduidig is.’ Het voorbeeld laat zien dat ook de beeldvorming in het Oosten over het Westen bevooroordeeld is.

Problemen rond beeldvorming

De skyline van Canton

Het congres Asia’s Century: Prejudices, Perceptions and Perspectives is een vrucht van samenwerking tussen het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het Academisch China Overleg (ACO) en het Modern East Asia Research Centre (MEARC) van de Universiteit Leiden. Het gaat over de beeldvorming van Azië in Europa. Enerzijds beschouwen velen Azië als het continent met het grootste potentieel wat betreft economische ontwikkeling en innovatie. Maar tegelijkertijd bekritiseren en veroordelen we de mensenrechtensituatie en vrezen we sommige Aziatische landen als waren het roofzuchtige schurkenstaten. Maar kloppen die beelden wel?

Ambassadeurs

Op het congres geven verschillende wetenschappers hun visie op Azië. De Nederlandse ambassadeurs in de besproken landen reageren vervolgens. Zo geeft prof.dr. Chris Goto-Jones, hoogleraar Japanse Filosofie en mede-directeur van het MEARC, een presentatie over de misvattingen over Japan, waarna een discussie volgt met dr. Philip de Heer, ambassadeur in Japan. Andere ambassadeurs die voorbijkomen zijn dr. Ward Berenschot (India) en mr. Rudolf Bekink, die zal deelnemen aan de paneldiscussie.

Paneldiscussie

Voor die paneldiscussie zijn nog meer bekende namen gestrikt, onder wie prof. Laurens-Jan Brinkhorst (oud-minister van Economische Zaken en tegenwoordig patron member van het MEARC) en oud-staatssecretaris Erica Terpstra – zij studeerde enkele jaren Chinees. Zij en anderen discussiëren over een aantal stellingen, onder andere: China dictatuur, India democratie?

Kennisuitwisseling

Ho hoopt dat het congres leidt tot meer uitwisseling van kennis tussen Azië en het Westen. Ho: ‘Het is van groot belang de kennis over Azië uit te wisselen en uit te breiden. Alleen zo kunnen we de ultieme samenwerking bewerkstelligen waar uiteindelijk iedereen zijn voordeel mee kan doen.’ Zijn eigen MEARC gaat zich de komende jaren dan ook richten op Nederland, op de kennisuitwisseling tussen de wetenschap, het bedrijfsleven, de overheid en de media. Ho: 'Daarbij moet je denken aan workshops, conferenties, gastcolleges en trainingen. Er moet meer dialoog komen.’

De inschrijving voor het  congres  Asia’s Century: Prejudices, Perceptions and Perspectives is helaas gesloten.
De  oratie  Will China save Europe or collapse? Things you thought you knew about China but you don’t, van Peter Ho begint om 12.00 uur in het Groot Auditorium van het Academiegebouw, en is toegankelijk voor publiek.