Kunst bewijst het: christenen en moslims werkten samen in middeleeuws Irak

De relatie tussen christenen en moslims in het Midden-Oosten in de middeleeuwen wordt vaak getypeerd met termen als ‘conflict’ en ‘onderling geweld’. In zijn proefschrift zet Bas Snelders vraagtekens bij dat beeld. Analyse van kunst uit die periode laat namelijk zien dat beide gemeenschappen niet naast, maar met elkaar leefden.

Christelijke en moslimkunstenaars

Op basis van kunsthistorische en geschreven bronnen behandelt Snelders de rol die kunst speelde binnen de Syrisch-orthodoxe gemeenschap van Mosul. In wat nu Noord-Irak is, maakte de christelijke kunst in de 13e eeuw een bloeitijd door. Moslims waren ook zeer actief als kunstenaars en opdrachtgevers. Snelders’ proefschrift verkent de relatie tussen christelijke en islamitische kunst.

Waaier uit het Deir al-Surian-klooster in Egypte. Hoewel het een christelijk liturgisch voorwerp is met een afbeelding van Maria en Christus en een Syrische inscriptie, maakt het deel uit van een collectie die doorgaans wordt aangeduid als ‘islamtisch metaalwerk’. Foto: Demet Varli

Behoud van identiteit

Deze gedetailleerde vergelijkende analyse schetst een genuanceerd beeld van de intensieve culturele interactie die er toen was. Christenen waren volledig geïntegreerd in hun omgeving, met behoud van religieuze en gemeenschappelijke identiteit.

Over het onderzoek

Snelders heeft zijn onderzoek uitgevoerd bij het Paul van Moorsel Centre for Christian Art and Culture in the Middle East, dat onderdeel vormt van het Leiden University Institute for Area Studies (LIAS). Het onderzoek is onderdeel van het PIONIER-onderzoeksproject The Formation of a Communal Identity among West Syrian Christians (451–1300) bij de Faculteit Geesteswetenschappen. NWO financiert het onderzoek. Twee andere uitgaven die uit dit project zijn voortgekomen:

Promotie

Op 1 september verdedigt Bas Snelders zijn proefschrift Identity and Christian-Muslim Interaction: Medieval Art of the Syrian Orthodox from the Mosul Area. Promotor is prof.dr. Bas ter Haar Romeny, co-promotor dr. Mat Immerzeel.

Presentatie handelseditie

De handelseditie van het proefschrift wordt gepresenteerd op 2 september 2010, na een lezing door prof. Amir Harrak (Universiteit van Toronto):
The Christian Princes of Mesopotamia during the Mongol Period.
15.15 uur
Witte Singel 25, Leiden
Kamer 008a

(26 augustus 2010 - Daniël Scheen)