Japanse prins en prinses Akishino in Hortus botanicus

De Japanse prins en prinses Akishino hebben op 24 augustus een bezoek gebracht aan de Hortus botanicus. Dit gebeurde in het kader van een privébezoek aan Leiden. De prins is de tweede zoon van de Japanse keizer.

Het prinselijk paar tekent het gastenboek.

Het prinselijk paar werd bij het Academiegebouw verwelkomd door de voorzitter van het College van Bestuur, Paul van der Heijden. Na tekening van het gastenboek ging het gezelschap naar de Hortus botanicus, waar prefect Paul Kessler wachtte. Ook de overige leden van het College van Bestuur waren in de hortus aanwezig.

Bij de ingang van de Hortus botanicus wacht Paul Kessler (rechts, naast collegevoorzitter Van der Heijden) het gezelschap op.

Ivo Smits, hoogleraar Letteren en culturen van Japan, leidde het paar langs enkele groepjes van in totaal twaalf studenten Japans voor een korte conversatie in het Japans of het Engels.

Hierna wandelde het gezelschap via de Sieboldtuin naar de Oranjerie waar het de lunch genoot. Kessler gaf gedurende deze korte wandelingkort uitleg over wat er te zien was.

Het is een prachtige dag voor een bezoek aan de Hortus.

In de Oranjerie trad burgemeester Henri Lenferink op als gastheer van prins en prinses Akishino. Hij sprak hen kort toe.

Na afloop van de lunch wandelde het prinselijk paar in gezelschap van burgemeester en voorzitter naar het Sieboldhuis. Onderweg wees Lenferink op plaquette ter herinnering aan het gesprek van de keizer en keizerin met studentes van Rapenburg 51, in 2000.

Bij het Sieboldhuis stonden directeur Hans Kuijpers en Laurens Brinkhorst, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Sieboldhuis, al op het hoge gezelschap te wachten om het gastheerschap over te nemen.

Afbeelding - Het prinselijk paar praat met studenten, in aanwezigheid van Ivo Smits, hoogleraar Letteren en culturen van Japan (midden) en Paul van der Heijden.