‘Lesgeven is topsport, je moet altijd aanstaan’
Docent van het Jaar-verkiezingen beeld: Charlotte Ellerman
Thijs Bosker was lang een echte zesjesstudent, tot hij ontdekte hoe leuk leren wordt als er geen hapklare antwoorden meer zijn. Zijn studenten geeft hij mee dat hoop de motor is die ons in beweging houdt. Zij nomineerden hem als Docent van het Jaar.
Wat voor student was jij zelf?
‘Ik was heel lang een echte zesjesstudent, een voldoende was een voldoende. Dat veranderde pas toen het onderwijs minder ging over kennisoverdracht en meer over zelf nadenken. Dat was het moment waarop ik aanging. Zodra er geen hapklaar antwoord meer was, maar je zelf moest redeneren en keuzes moest maken, vond ik leren pas echt interessant.’
Wat is de belangrijkste les die je studenten wilt meegeven?
‘Ik wil studenten vooral meegeven dat hoop altijd waardevol is. Hoop in de zin waar Jane Goodall vaak over sprak: geen naïef optimisme, maar iets dat je voedt om in beweging te blijven, ook als de vooruitzichten somber lijken. Zeker bij milieuvraagstukken is dat belangrijk, omdat het voor veel studenten (en docenten) soms moeilijk is om nog oplossingen te zien met al het negatieve nieuws dat op hen afkomt. Juist dan houdt hoop ons in beweging. Hoop zorgt ervoor dat we blijven zoeken en blijven proberen. Dat is wat ik mijn studenten wil meegeven.’
Als je moest kiezen: onderzoek of onderwijs?
‘Gelukkig hoef ik niet te kiezen! In mijn werk lopen onderzoek en onderwijs in elkaar over. Ik doe veel research led teaching, waarbij ik mijn onderzoek gebruik in de les of studenten zelf onderzoek laat doen, maar ook teaching led research, waar een project in de klas juist leidt tot nieuwe inzichten en onderzoeksvragen. Voor mij versterken die twee elkaar voortdurend.’
‘Aan het eind van zo’n veldcursus samen rond een kampvuur staan, dat zijn speciale momenten.’
Wat was voor jou een bijzonder onderwijsmoment?
‘De veldcursussen die ik heb ontwikkeld, in Afrika en op de Waddeneilanden, zijn voor mij echt bijzonder. Je bent met een groep studenten langere tijd op pad, leert samen, kijkt samen naar de omgeving en voert mooie gesprekken. Ook over het leven in het algemeen. Aan het eind van zo’n veldcursus samen rond een kampvuur staan, dat zijn speciale momenten.’
Wat doe je als je een vraag krijgt waarop je het antwoord niet weet?
‘Dat hangt af van de vraag. Is het iets kleins en inhoudelijks, dan vraag ik studenten om het zelf op te zoeken en met de groep te delen. Maar in mijn vakgebied weten we helaas het antwoord op veel vragen niet, want hoe lossen we klimaatverandering op? Of hoe voorkom je polarisatie in het milieudebat? Dat is dan juist de kern van mijn onderwijs. Op die vragen heeft niemand een pasklaar antwoord. Die verkennen we samen.’
Ben je nog weleens zenuwachtig voor een college?
‘Haha, ja hoor! Zeker bij de start van een nieuwe cursus of als ik een grote zaal inloop met tweehonderd studenten voel ik de adrenaline. Vlak daarvoor luister ik vaak even naar Eye of the Tiger. Lesgeven is, wat mij betreft, topsport, je moet volledig aan staan. En zo’n opzwepend muziekje helpt dan precies om in die energie te komen.’
Over Thijs Bosker
Onderwijs: Op dit moment in Intro to Science for Sustainable Societies en Integrated Field Methods (beide SfSS) Milieubiologie 2 en Ecotoxicology (Biologie). Daarnaast is Thijs opleidingsdirecteur voor de nieuwe Bachelor Science for Sustainable Societies.
Onderzoek: Hij onderzoekt hoe verschillende vormen van vervuiling, van licht- en geluidsoverlast tot microplastics, de gezondheid en het functioneren van organismen beïnvloeden: van planten en ongewervelden tot vissen en walvissen.
Verder: Heeft twee websites om milieuvraagstukken makkelijker in het onderwijs te integreren:
Unplastic.education ondersteunt docenten op middelbare scholen die milieuvraagstukken, vooral plasticvervuiling, willen integreren in hun lessen, met lesmateriaal, workshops en activiteiten die duurzame alternatieven laten zien.
Local-actions.com helpt docenten aan universiteiten die milieuvraagstukken willen verbinden aan vakgebieden zoals psychologie, internationaal recht en communicatiewetenschappen, zodat duurzaamheid makkelijker in hun onderwijs past.