Universiteit Leiden

nl en

Inclusief Leiderschap in tijden van Polarisatie

Hoe ga je als leider om met verharde debatten, oplopende emoties en een groeiend wij-zij-denken? In de Verdiepingsleergang Inclusief Leiderschap voor Depolarisatie ontdek je hoe je spanningen herkent en ombuigt naar verbinding.

Dr. Kate Kirk, Senior Programmaleider

Wat deze leergang bijzonder maakt, is de transdisciplinaire benadering.

Polarisatie is een van de meest urgente uitdagingen van deze tijd. In organisaties én in de samenleving neemt de druk toe: het wij-zij-denken verstoort samenwerking, dialogen verharden en emoties lopen hoog op. Hoe blijf je als leider in zo’n context uitnodigend en inclusief?

De Verdiepingsleergang Inclusief Leiderschap voor Depolarisatie helpt leiders om deze vraagstukken in de praktijk aan te pakken. Onder leiding van dr. Kate Kirk onderzoeken deelnemers de mechanismen achter polarisatie en leren zij hoe je vanuit inclusie en verbinding tot constructieve samenwerking komt.

“Steeds vaker merken we dat polarisatie het werk van onze deelnemers direct verstoort. Teams komen tegenover elkaar te staan, debatten verharden. Inclusieve leiders vragen om flexibiliteit, een open geest én een open hart. Het gaat erom dat we onder de oppervlakte durven kijken: wat zit er achter emoties, belangen of gevoelens van bedreiging? Daar ligt de sleutel tot verandering,” aldus Kirk.

Unieke multidisciplinaire aanpak

Wat deze leergang bijzonder maakt, is de transdisciplinaire benadering. Vanuit antropologie, politicologie, informatica en psychologie wordt polarisatie in kaart gebracht. De academische inzichten worden steeds verbonden met praktijkvoorbeelden en casuïstiek die deelnemers zelf aandragen.

“We creëren een community of learning waarin samenwerken, zelfreflectie en veiligheid centraal staan. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om het durven delen, fouten maken en het niet weten. Zo ontstaat er een leeromgeving waarin deelnemers écht kunnen groeien,” zegt Kirk.

Deelnemers werken bovendien met professionele acteurs om realistische scenario’s te oefenen. Het programma bestaat uit twee intensieve dagen, gevolgd door een periode van zes weken voor reflectie en toepassing in de praktijk. Daarna volgt een terugkomdag, waarin deelnemers hun inzichten en ervaringen presenteren in een vorm naar keuze — van gedicht tot lied of presentatie.

Wat neem je mee?

Na afloop beschikken deelnemers over concrete handvatten om polarisatie te herkennen en om te buigen. Ze leren beter te luisteren, eigen emoties en posities te herkennen en afstand te nemen waar nodig. Zo ontstaat ruimte voor constructieve dialoog, ook op gevoelige thema’s.

Met bijdragen van dr. Cynthia Liem (TU Delft) over de rol van sociale media en AI, en prof. Marieke van den Brink (Radboud Universiteit) over omgaan met weerstand in organisaties, krijgt de leergang bovendien een sterke inhoudelijke basis.

“De wetenschap is geen waarheid op zichzelf, maar een gesprek. We zoeken samen naar wat werkt. Polarisatie los je niet op met regels of alleen met kennis. Het vraagt ook om embodiment: niet alleen in het hoofd, maar ook in het hart. Pas dan kom je tot duurzame verandering,”

Ontdek de mogelijkheden

De leergang vindt plaats op: • 29–30 oktober en 4 december 2025 Volgend jaar op 21–22 mei en 25 juni 2026 📍 Locatie: Den Haag

Wilt u meer weten over de leergang en hoe u zich kunt aanmelden?
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.