Ronald Giphart dit najaar gastschrijver aan de Universiteit Leiden

Gastschrijver Ronald Giphart gaat met Leidse studenten op onderzoek uit naar een aantal van zijn eigen fascinaties.

Het (jaarlijkse) gastschrijverschap van de Universiteit Leiden biedt studenten en docenten de mogelijkheid om in aanraking te komen met een schrijver of schrijfster van naam. Met iemand die zelf literatuur maakt en die gewend is op een andere manier om zich heen te kijken en te formuleren dan aan de universiteit gebruikelijk is. De duur van het gastschrijverschap is in de regel drie maanden per (academisch) jaar.

Ronald Giphart (1965) debuteerde in 1992 met de roman Ik ook van jou, die inmiddels geldt als een instant klassieker in de Nederlandse literatuur. Daarna volgden onder meer de romans GiphPhileine zegt sorryIk omhels je met duizend armenTroost, IJsland, Harem en Alle tijd. Inmiddels beslaat het indrukwekkende oeuvre van Giphart tientallen romans, non-fictieboeken, kookboeken, novelles en zelfs een graphic novel. In juni 2020 publiceerde Giphart Wie waarlijk leeft, een liefdevol en onverbloemd portret van zijn feministische moeder Wijnie Jabaaij. In 2021 verscheen ook zijn novelle Applaus. Liefde in tijden van corona, bedoeld als ode aan de zorg en steun in de rug van lokale boekhandels. Voor zijn oeuvre ontving Giphart in 2004 de C.C.S. Croneprijs, de tweejaarlijkse literatuurprijs van de stad Utrecht.

Fascinaties onderzoeken

Het is dit jaar de 41e keer dat het jaarlijkse gastschrijverschap aan de Leidse universiteit wordt georganiseerd. In de cursus Gastschrijver 2024-2025 gaat Ronald Giphart met de studenten op onderzoek uit naar een aantal van zijn eigen fascinaties. Zo verkennen ze aan de hand van experimenten de evolutionaire psychologie van fictie en van storytelling, de invloed van AI op het schrijfproces en het belang van taal en humor, ook in de wetenschap.

Albert Verweylezing

Vast onderdeel van het gastschrijverschap is ook een publiekslezing, de Albert Verweylezing, die Giphart op donderdag 21 november 2024 om 20.00 uur zal geven in het Groot Auditorium van het Academiegebouw. Houd voor meer informatie hierover de gastschrijverpagina van de universiteit in de gaten.

Gastschrijverschap

Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse universiteit gevestigd. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit met NRC.
De eerste gastschrijver was Gerard Reve. Daarna volgden onder meer Judith Herzberg, Frans Kellendonk, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Anna Enquist, Renate Dorrestein, Arnon Grunberg, P.F. Thomése, Joke van Leeuwen, Tom Lanoye, Karin Amatmoekrim, Bibi Dumon Tak, Antjie Krog, Christiaan Weijts en, in 2023, Nicolien Mizee.

Ronald Giphart (foto: Bas Losekoot)