Bibi Dumon Tak nieuwe gastschrijver

Auteur Bibi Dumon Tak is vanaf najaar 2020 de nieuwe gastschrijver van de Universiteit Leiden.

Het (jaarlijkse) gastschrijverschap van de Universiteit Leiden biedt studenten en docenten de mogelijkheid om in aanraking te komen met een schrijver of schrijfster van naam. Met iemand die zelf literatuur maakt en die gewend is op een andere manier om zich heen te kijken en te formuleren dan aan de universiteit gebruikelijk is. De duur van het gastschrijverschap is in de regel drie maanden per (academisch) jaar.

Kinderen en volwassenen

De nieuwe gastschrijver van de universiteit, Bibi Dumon Tak (Rotterdam, 1964), is bekend vanwege haar jeugdliteratuur maar schrijft ook romans voor volwassenen. Ze schreef onder meer non-fictie voor kinderen en het kinderboekenweekgeschenk Laika tussen de sterren. Ze won in 2018 de (driejaarlijkse) Theo Thijssen-oeuvreprijs voor kinder- en jeugdliteratuur. Dit jaar verscheen haar nieuwste roman voor volwassenen, De dag dat ik mijn naam veranderde, over haar overleden zus, die veel media-aandacht kreeg.

Bibi Dumon Tak geeft in haar werk graag een stem aan degenen die geen stem (meer) hebben. In Rotjongens (2007) bijvoorbeeld aan jonge gedetineerden. Maar vooral spelen dieren de hoofdrol in haar werk. Vanaf Het Koeienboek uit 2001 tot bijvoorbeeld het prijswinnende Winterdieren (2011) wordt de dierenwereld zowel zakelijk als invoelend beschreven in een veel geprezen stijl.

Bibi Dumon Tak

Fantasie en werkelijkheid

Het is dit jaar de 36e keer dat het jaarlijkse gastschrijverschap aan de Leidse universiteit wordt georganiseerd. De collegeserie van Dumon Tak krijgt de titel De waarheid in verhalen. Wie non-fictie wil schrijven heeft zijn fantasie nodig, wie fictie schrijft heeft de werkelijkheid nodig. De grens tussen beide genres is dunner dan je denkt. Wie het schrijven van verhalen voor kinderen en volwassenen wil afwisselen, moet elastisch zijn, stelt Dumon Tak. Elastisch met taal en elastisch in denken. Wie wil afwisselen tussen fictie en non-fictie moet vooral een mooi verhaal willen vertellen.

Albert Verwey-lezing

Vast onderdeel van het gastschrijverschap is ook een publiekslezing, de Albert Verwey-lezing, die de schrijfster op 19 november 2020 om 17.00 uur zal geven – houd voor meer informatie hierover, ook in verband met corona, de agendaberichten van de universiteit in de gaten.

Gastschrijverschap

Het gastschrijverschap is sinds 1985 aan de Leidse universiteit gevestigd. Het is een samenwerkingsverband van de universiteit met NRC-Handelsblad.

De eerste gastschrijver was Gerard Reve. Daarna volgden onder meer Judith Herzberg, Frans Kellendonk, Adriaan van Dis, Joost Zwagerman, Kees ’t Hart, Anna Enquist, Renate Dorrestein, Arnon Grunberg, Thomas Rosenboom, P.F. Thomése, Willem Jan Otten, Joke van Leeuwen en Tom Lanoye.